Γενετικές παραλλαγές πιθανόν να απαντούν στο ερώτημα γιατί πολλοί παχύσαρκοι δεν έχουν διαβήτη

Νέα γονίδια που θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο ενός ατόμου να αναπτύξει διαβήτη τύπου 2 εντοπίστηκαν σε μια προσπάθεια να κατανοηθεί το γιατί μερικοί άνθρωποι που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι διατρέχουν πολύ μικρότερο κίνδυνο της νόσου από άλλους.

Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2019

Ορισμένοι γενετικοί παράγοντες μπορεί να επηρεάσουν τον οργανισμό μας με εντυπωσιακά παράδοξους τρόπους. Μια ομάδα επιστημόνων από τα Πανεπιστήμια του Brunel και του Exeter εντόπισαν 14 νέες γενετικές παραλλαγές που συνδέονται με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος (BMI) αλλά έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τον κίνδυνο διαβήτη, αρτηριακής πίεσης και καρδιακής νόσου. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η περιοχή του σώματος - γύρω από τη μέση ή γύρω από το ήπαρ - όπου αποθηκεύεται το πλεονάζον λίπος, θα μπορούσε να προσδιοριστεί γενετικά.

Η θέση που εναποτίθεται το λίπος είναι πιο σημαντική από την ποσότητα όσον αφορά την αντίσταση στην ινσουλίνη και τον κίνδυνο για διαβήτη και άλλες παθήσεις. Οι ερευνητές εξέτασαν 73 γονίδια που είχαν προηγουμένως συσχετισθεί με υψηλότερο BMI. Ορισμένα από αυτά είχαν επίσης συνδεθεί με τη μείωση και όχι με την αύξηση, όπως ίσως ήταν αναμενόμενο, του κινδύνου μεταβολικών επιπλοκών, όπως η υψηλή χοληστερόλη ή τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

«Υπάρχουν μερικοί γενετικοί παράγοντες που αυξάνουν την παχυσαρκία, αλλά παραδόξως μειώνουν τον μεταβολικό κίνδυνο και σχετίζονται με το πού ακριβώς στο σώμα αποθηκεύεται το λίπος», δήλωσε η Alex Blakemore, καθηγήτρια γενετικής στο Πανεπιστήμιο Brunel του Λονδίνου. Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι καθώς αυξάνεται το βάρος τους, οι άνθρωποι που φέρουν αυτούς τους γενετικούς παράγοντες το αποθηκεύουν με ασφάλεια κάτω από το δέρμα και έτσι έχουν λιγότερο λίπος στα κύρια όργανα τους όπως το συκώτι, το πάγκρεας και τα νεφρά. "Η εναπόθεση ακριβώς κάτω από το δέρμα είναι καλύτερη από ό,τι γύρω από τα όργανα ή ειδικά, μέσα στο συκώτι," πρόσθεσε η Blakemore.

Για τη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Diabetes, η ομάδα εξέτασε περισσότερους από 500.000 ανθρώπους ηλικίας μεταξύ 37 και 73 ετών. Χρησιμοποίησαν στοιχεία μαγνητικής τομογραφίας (MRI) της περιοχής της μέσης αυτών των ανθρώπων για να εντοπίσουν αν υπάρχει σχέση του πού αποθηκεύουν το επιπλέον λίπος με το εάν έδειξαν σημάδια διαβήτη τύπου 2, καρδιακής προσβολής και κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο. "Υπάρχουν πολλά άτομα υπέρβαρα ή παχύσαρκα που δεν παρουσιάζουν τους αναμενόμενους κινδύνους μεταβολικής νόσου που σχετίζονται με υψηλότερο ΒΜΙ", εξήγησε η Dr.Hanieh Yaghootkar, από την Ιατρική Σχολή στο Πανεπιστήμιο του Exeter στη Βρετανία. "Αντίθετα, ορισμένα άτομα αδύνατα ή με φυσιολογικό βάρος αναπτύσσουν ασθένειες όπως ο διαβήτης τύπου 2", πρόσθεσε.