Πρωτοποριακή ανακάλυψη στην έρευνα για την παχυσαρκία

Μια πρόσφατη μελέτη για την παχυσαρκία εστιάζει στην κληρονομικότητα της σύνθεσης του λιπώδους ιστού και σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη καλύτερων θεραπειών για την παχυσαρκία.

Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2018

Έχετε συχνά αναρωτηθεί γιατί κάποια αδέλφια είναι υπέρβαρα παρόλο που ο τρόπος ζωής τους δεν είναι πολύ κακός; Μήπως, παρόλο που κάνετε κι εσείς τις σωστές επιλογές, δεν φαίνεται να μπορείτε να διώξετε τα επιπλέον κιλά που σας βασανίζουν; Ίσως πρέπει να κατηγορήσετε το γονίδιο που κληρονομήσατε από τον μπαμπά σας.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, με επικεφαλής τον καθηγητή Jan-Wilhelm Kornfeld από το Τμήμα Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Νότιας Δανίας, την Elena Schmidt από το Ινστιτούτο Μελέτης Μεταβολισμού του Max Planck στην Κολωνία και τον Martin Bilban από το Medical University της Βιέννης, κληρονομούμε το γονίδιο που είναι υπεύθυνο για την παχυσαρκία από τους πατέρες μας, ενώ παίρνουμε όλα τα καλά γονίδια από τις μητέρες μας. Ενώ τα καφέ λιπώδη κύτταρα μπορούν να προστατεύσουν από την παχυσαρκία μέσω της καύσης των υπερβολικών θερμίδων, υπερβολική ποσότητα λευκών λιπωδών κυττάρων μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, οδηγώντας σε υπερβολική αύξηση βάρους και σε συναφείς κινδύνους για την υγεία.

Τα νέα ευρήματα της  μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Communications, αποκαλύπτουν ποια είναι τα γονίδια των γονέων που οδηγούν στην ανάπτυξη του τύπου του λίπους..  Με την εξέταση του γονιδίου H19, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι θα μπορούσε να έχει ένα μοναδικά προστατευτικό αποτέλεσμα έναντι του υπερβολικού κέρδους βάρους. Αυτό το γονίδιο είναι μεταξύ των monoallelic γονιδίων, δηλαδή ανήκει στο 1% τοις εκατό των γονιδίων που κληρονομούνται αποκλειστικά είτε από τη μητέρα μας είτε από τον πατέρα μας. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το γονίδιο θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση ασθενειών που συνδέονται με την παχυσαρκία, όπως είναι η καρδιαγγειακή νόσος, η αθηροσκλήρωση, οι ηπατικές εκδηλώσεις μεταβολικής νόσου και ο διαβήτης τύπου 2.

Τα γονίδια που κληρονομούν οι άνθρωποι από τον πατέρα τους συνδέονται με τον λευκό λιπώδη ιστό που είναι ο τύπος που δημιουργείται από το σώμα μας για να αποθηκεύει ενέργεια όταν καταναλώνουμε πάρα πολλές θερμίδες. Αυτό το επικίνδυνο είδος λίπους βρίσκεται σε μέρη του σώματος όπως το στομάχι και οι μηροί και μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολικές ασθένειες. Από την άλλη πλευρά, τα γονίδια που κληρονομούμε από τη μητέρα φαίνεται να οδηγούν στην ανάπτυξη του καφέ λιπώδους ιστού. Όντας το "καλό" είδος λίπους, εκτελεί τη λειτουργία της μετατροπής των τροφίμων που καταναλώνουμε σε θερμότητα στο σώμα.

Τα ευρήματα ενισχύουν τη δυνατότητα ανάπτυξης διατροφικών παρεμβάσεων και στρατηγικών κατά της παχυσαρκίας. Σε προηγούμενα πειράματα για παράδειγμα, η αύξηση της μάζας του καφέ λίπους σε ποντίκια διαπιστώθηκε ότι αυξάνει τον ρυθμό με τον οποίο καταναλώνουν ενέργεια και μειώνουν το λίπος στον οργανισμό τους. Η ερευνητική ομάδα πίσω από τη νέα μελέτη δήλωσε ότι ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένη με τα αποτελέσματα. "Χρησιμοποιώντας μοντέλα ποντικών, διαπιστώσαμε ότι το γονίδιο H19 εκτελεί μια μορφή γονιδιακού ελέγχου σε καφέ κύτταρα λίπους. Μπορούμε να αποδείξουμε ότι η υπερέκφραση του γονιδίου H19 σε ποντίκια προστατεύει από την παχυσαρκία και την αντίσταση στην ινσουλίνη", δήλωσε ο καθηγητής Kornfeld. "Επιπλέον, διαπιστώσαμε ότι τα αποτελέσματά μας μπορούν να αποτελέσουν το πρώτο βήμα προς την ανάπτυξη πρωτοποριακών νέων και βελτιωμένων θεραπειών για παθήσεις που σχετίζονται με την παχυσαρκία", πρόσθεσε.