H υπερβολική κατανάλωση τηγανητής πατάτας μπορεί να διπλασιάσει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

Την επόμενη φορά που θα σας ρωτήσουν αν θέλετε να συνοδέψετε αυτό που παραγγείλατε με πατάτες τηγανητές, μην βιαστείτε να απαντήσετε θετικά. Μια νέα μελέτη δίνει έναν καλό λόγο για να επιλέξετε κάτι άλλο, αφού διαπίστωσε ότι η κατανάλωση δύο έως τριών μερίδων τηγανητών πατατών κάθε εβδομάδα θα μπορούσε να διπλασιάσει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Δευτέρα, 26 Ιουνίου 2017

Ο Luigi Fontana, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μπρέσια στην Ιταλία και η ομάδα του, κατέληξαν σε αυτά τα ευρήματα μετά την ανάλυση δεδομένων περισσότερων από 4.400 ενηλίκων από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ένα διάστημα 8 ετών. Στις Η.Π.Α., όπως και σε πολλές άλλες χώρες, οι πατάτες είναι ένα βασικό καθημερινό είδος ειδικά σε επεξεργασμένες μορφές. Σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA), οι μεταποιημένες πατάτες - συμπεριλαμβανομένων των τηγανισμένων και των chips - αντιπροσωπεύουν το 64% της συνολικής χρήσης πατάτας στη χώρα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, έναντι μόλις 35% στη δεκαετία του 1960. Οι άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο κατανάλωσαν τρεις φορές περισσότερες τηγανητές πατάτες το 2014 από ό, τι το 1974 - συμπεριλαμβανομένων των κατεψυγμένων του σούπερ μάρκετ - σύμφωνα με την Εθνική Έρευνα Επισιτισμού της αντίστοιχης κυβέρνησης.

Ενώ οι πατάτες μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας υγιεινής διατροφής, μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι η μεγάλη κατανάλωσή τους μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους για την υγεία. Μια περσινή έρευνα για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι η κατανάλωση τεσσάρων ή περισσότερων μερίδων πατάτας κάθε εβδομάδα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης. Για την έρευνα του θέματος, ο Fontana και οι συνάδελφοί του ξεκίνησαν να διερευνήσουν τις επιπτώσεις της κατανάλωσης πατάτας στη θνησιμότητα, κάτι που πίστευαν ότι δεν έχει μελετηθεί σε βάθος. Τα ευρήματά τους δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο The American Journal of Clinical Nutrition. Η μελέτη περιελάμβανε δεδομένα 4.440 ενηλίκων που συμμετείχαν σε μια έρευνα για την οστεοαρθρίτιδα, ηλικίας μεταξύ 45 και 79 ετών στο αρχικό στάδιο της μελέτης και παρακολουθήθηκαν κατά μέσο όρο για 8 χρόνια. Όλοι έπρεπε να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο των τροφίμων και της συχνότητας που τα κατανάλωναν. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αυτά τα δεδομένα για να προσδιορίσουν τη συνολική εβδομαδιαία κατανάλωση πατάτας καθώς και την εβδομαδιαία πρόσληψή τους σε τηγανητές ή όχι πατάτες.  Κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης των 8 ετών, συνολικά 236 συμμετέχοντες πέθαναν. Η συνολική πρόσληψη πατάτας δεν συσχετίστηκε με κίνδυνο θνησιμότητας, σύμφωνα με τους ερευνητές, ωστόσο, κατά τη διεξαγωγή της ανάλυσης των υποομάδων, οι ερευνητές αποκάλυψαν μερικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Σε σύγκριση με τους ενήλικες που δεν κατανάλωσαν καμιά μορφή τηγανητής πατάτας, όσοι έτρωγαν περίπου δύο έως τρεις μερίδες κάθε εβδομάδα διαπιστώθηκε ότι είχαν διπλάσιο κίνδυνο πρόωρου θανάτου και εκείνοι που  κατανάλωναν περισσότερο από τρεις αύξησαν ακόμη παραπάνω αυτόν τον κίνδυνο. Οι ερευνητές δεν βρήκαν κανένα συσχετισμό μεταξύ της πρόσληψης μη τηγανισμένων πατατών και πρώιμου κινδύνου θανάτου. Δεδομένου ότι η μελέτη αυτή βασίζεται αποκλειστικά στην παρατήρηση, δεν μπορούν να βγουν συμπεράσματα για το πώς η κατανάλωση τηγανητών πατατών επηρεάζει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Οι επιστήμονες πιστεύουν παρόλα αυτά ότι τα ευρήματά τους προσφέρουν τροφή για σκέψη και περαιτέρω έρευνες.

Προς το παρόν, δεν υπάρχει λόγος να αποκλείσετε το αγαπημένο αυτό αλμυρό snack από τη διατροφή σας, αλλά θα πρέπει σίγουρα να προσέχετε την ποσότητα και τη συχνότητα των επεξεργασμένων τροφών που καταναλώνετε. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα όταν πρόκειται για μια υγιεινή διατροφή,  το μέτρο είναι καθοριστικός παράγοντας.

Όροι: 
Κατηγοριες: