Τα συμπληρώματα του bodybuilding μπορεί να είναι επιβλαβή για τον εγκέφαλο

Προσπαθείτε να «χτίσετε» μυς; Δώστε προσοχή στα συμπληρώματα που πιθανόν να καταναλώνετε, προειδοποιούν ειδικοί και επιστήμονες.

Παρασκευή, 17 Μαΐου 2019

Παίρνετε συχνά συμπληρώματα πρωτεΐνης για να αποκτήσετε τους μυς που ονειρεύεστε; Αν ναι, τότε βεβαιωθείτε ότι το κάνετε με ιδιαίτερη προσοχή και με μέτρο. Εάν τα ευρήματα μιας τελευταίας μελέτης ισχύουν, οι άνθρωποι που παίρνουν το συμπλήρωμα πρωτεΐνης - L-νορβαλίνη - θα πρέπει να γνωρίζουν τις βλαβερές του δυνατότητες.

Οι λάτρεις της γυμναστικής συνήθως παίρνουν και συμπληρώματα για να αυξήσουν τη μυϊκή τους μάζα ή να ενισχύσουν την ενέργειά τους ώστε να μπορέσουν να εκτελέσουν έντονες προπονήσεις. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, αυτή η συνήθεια μπορεί να μην είναι τόσο υγιής όσο πιστεύει η πλειοψηφία. Όπως ανέφεραν οι επιστήμονες, πολλά από τα συμπληρώματα του bodybuilding είναι επιβλαβή για την υγεία του εγκεφάλου. Πιο συγκεκριμένα, αυτά που περιέχουν L-νορβαλίνη θα πρέπει να αποφεύγονται με κάθε τρόπο, καθώς η ουσία αυτή προκαλεί βλάβη στα εγκεφαλικά κύτταρα. Παράλληλα, άλλα παρόμοια συμπληρώματα δεν θα πρέπει να λαμβάνονται επειδή οδηγούν σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες, με την πάροδο του χρόνου. Οι επιστήμονες λένε ότι πρέπει να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ των αμινοξέων που δημιουργούν μυς και εκείνων που προστίθενται στα συμπληρώματα ως υλικό πλήρωσης. Η L-νορβαλίνη είναι ένα παράδειγμα αυτών των τελευταίων, με δυνητικά επιβλαβείς συνέπειες.

Διαβάστε επίσης:
Οι αποτελεσματικότερες τροφές για μυϊκή ενδυνάμωση

Η L-νορβαλίνη είναι ένα από τα εκατό ή περισσότερα αμινοξέα που απελευθερώνονται στο έντερο μας και χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό μας για την κατασκευή νέων πρωτεϊνών. Αλλά υψηλότερες ποσότητες L-νορβαλίνης μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στον εγκέφαλο. Σύμφωνα με μια νέα μελέτη από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Sydney (UTS) σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες των συμπληρωμάτων του bodybuilding στην υγεία του εγκεφάλου, η οποία δημοσιεύθηκε στο Toxicology in Vitro, η L-νορβαλίνη και άλλες ουσίες προκαλούν βλάβη στα εγκεφαλικά κύτταρα, ενώ άλλες ενώσεις σε αυτά τα συμπληρώματα προπόνησης μπορούν να οδηγήσουν σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Διαβάστε και αυτό:
Συνταγές για περισσότερη μυϊκή μάζα

Ο αναπληρωτής καθηγητής Ken Rodgers από το UTS λέει ότι η ένωση είναι ένα μη πρωτεϊνικό αμινοξύ, που σημαίνει ότι δεν απαντάται φυσικά στο ανθρώπινο σώμα. Είναι πολύ δημοφιλές μεταξύ των bodybuilders και των αθλητών, επειδή δίνει περισσότερη ενέργεια. "Αυτό που συμβαίνει όταν λαμβάνετε νορβαλίνη είναι ότι επιτρέπει στα κύτταρα του σώματός σας να παράγουν περισσότερη ενέργεια, έτσι ώστε να μπορείτε να γυμναστείτε καλύτερα", δήλωσε. Διευρύνει τα αιμοφόρα αγγεία γι΄αυτό και όταν προπονείστε, βλέπετε μια "διόγκωση" στις φλέβες σας. Αλλά ο καθηγητής Rodgers τόνισε ότι οι άνθρωποι δεν έχουν υπόψη τους τις πιθανές παρενέργειες της L-νορβαλίνης. «Παρόλο που παρατηρείτε αρχική αύξηση της ενέργειας, αυτό μόνιμα βλάπτει τα μιτοχόνδρια του κυττάρου". Ενώ οι επιστήμονες στο παρελθόν βρήκαν ότι παρόμοιες ενώσεις συνδέονταν με νευροεκφυλιστικές ασθένειες, αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που εξετάζει την τοξικότητα της L-νορβαλίνης σε ανθρώπινα κύτταρα. "Ήταν αρκετά σαφής [σε δοκιμές] επειδή είχαμε φωτογραφίες από μιτοχόνδρια που ήταν κατακερματισμένα και βασικά κατέρρεαν", εξήγησε ο καθηγητής Rodgers.

Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Kate Samardzic από το UTS, δήλωσε ότι έχει αυξηθεί η ζήτηση αμινοξέων όπως η L-νορβαλίνη, αλλά η ζήτηση για "μη πρωτεϊνικά αμινοξέα" είναι πολύ πιο επιβλαβής. "Ορισμένα μη πρωτεϊνικά αμινοξέα είναι τοξικά επειδή μπορούν να μιμηθούν τα πρωτεϊνικά και να εξαπατήσουν το σώμα ώστε να κατασκευάσει ελαττωματικές πρωτεΐνες, μια ιδιότητα που χρησιμοποιείται από κάποια φυτά για να σκοτώσουν τους θηρευτές τους", δήλωσε η Samardzic. Ενώ η μελέτη δεν έχει ακόμη καθορίσει ποιες μακροπρόθεσμες συνέπειες θα μπορούσε να έχει η L-νορβαλίνη, οι ερευνητές πιστεύουν ότι είναι επιβλαβής μετά από μόλις έξι μήνες χρήσης. Eκείνοι που την παίρνουν δεν θα αισθανθούν πραγματικά κάτι. "Δεν νομίζω ότι θα αισθάνονταν τίποτα για πολύ καιρό, αλλά αργά και σταθερά θα έκαναν ζημιά", δήλωσε ο καθηγητής Rodgers. "Κάτι τέτοιο έχει θεμελιώδη επίδραση στο μεταβολισμό σας. Είναι επικίνδυνο."

Πηγή: newsroom.uts.edu.au