Γονίδια «ισχνότητας» θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της κρίσης της παχυσαρκίας

Μήπως ανήκετε στην κατηγορία εκείνων που τρώνε ό,τι θέλουν χωρίς να παχαίνουν; Πείτε ευχαριστώ στα γονίδιά σας! Μελέτες επιβεβαιώνουν ότι ο έλεγχος βάρους είναι συχνά το αποτέλεσμα της γενετικής, όχι της θέλησης.

Τρίτη, 30 Ιουλίου 2019

Πολλές φορές βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα και να επικρίνουμε τους ανθρώπους για το βάρος τους, αλλά η επιστήμη δείχνει ότι τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα. Σίγουρα για πολλούς που βρίσκουν τα κιλά και τη γενικότερη εικόνα του σώματός τους μια αιτία ανασφάλειας και άγχους, αυτή η εποχή του χρόνου μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη. Ανησυχούμε για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε, να διαμορφώσουμε και να ελέγξουμε το σχήμα του σώματός μας. Αλλά τι γίνεται αν αυτή η ικανότητα δεν είναι στην πραγματικότητα στο χέρι μας;

Διαβάστε και αυτό:
Ελληνίδες ερευνήτριες ανακαλύπτουν ορμόνη που καταστέλλει την όρεξη

Στη μεγαλύτερη μελέτη του είδους της μέχρι σήμερα, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Cambridge διερεύνησαν γιατί ορισμένοι άνθρωποι μπορούν να διατηρούνται λεπτοί σχεδόν χωρίς κόπο, ενώ άλλοι κερδίζουν βάρος πολύ εύκολα. Η απάντηση βρίσκεται στα γονίδια. Στη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι υπάρχουν γενετικές παραλλαγές στο γονίδιο MC4R που εμποδίζουν τους ανθρώπους να παχύνουν. Το γονίδιο MC4R είναι γνωστό ότι βοηθά στη ρύθμιση του βάρους με την κωδικοποίηση του υποδοχέα μελανοκορτίνης 4, που καταστέλλει την όρεξη. Τα ευρήματα της μελέτης αποκαλύπτουν ότι οι γενετικές παραλλαγές στο MC4R αυξάνουν τη δραστηριότητα αυτού του συγκεκριμένου υποδοχέα.

Διαβάστε επίσης:
Πρωτοποριακή ανακάλυψη στην έρευνα για την παχυσαρκία

Οι ερευνητές μελέτησαν το γονίδιο MC4R σε μισό εκατομμύριο εθελοντές από το Ηνωμένο Βασίλειο, βρίσκοντας 61 γενετικές παραλλαγές. Μεταξύ αυτών των γενετικών παραλλαγών, κάποιες προδιαθέτουν τους ανθρώπους στην παχυσαρκία και άλλες τους προστατεύουν. Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο γονίδιο λειτουργεί σαν ένας διακόπτης που λέει στο σώμα να σταματήσει να τρώει, οι γενετικές παραλλαγές που συνδέονται με την παχυσαρκία σταματούν πράγματι αυτό το γονίδιο να δουλεύει. Από την άλλη πλευρά, οι γενετικές παραλλαγές που βρέθηκαν να προστατεύουν τους ανθρώπους από το πάχος, διατηρούν το MC4R "ενεργοποιημένο".

6% των συμμετεχόντων βρέθηκαν με τις γενετικές παραλλαγές που προστατεύουν από την παχυσαρκία. Αυτοί που είχαν δύο αντίτυπα αυτής της παραλλαγής ζύγιζαν 2,5 κιλά λιγότερο από όσους δεν την είχαν. Παράλληλα, κινδύνευαν επίσης 50% λιγότερο από διαβήτη τύπου 2 και καρδιακές παθήσεις, οι οποίες συνδέονται με την παχυσαρκία. «Αυτή η μελέτη οδηγεί στο γεγονός ότι η γενετική διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο γιατί μερικοί άνθρωποι είναι παχύσαρκοι - και ότι μερικοί είναι αρκετά τυχεροί που έχουν γονίδια που τους προστατεύουν από την παχυσαρκία», δήλωσε η καθηγήτρια Sadaf Farooqi από το Cambridge Metabolic Research Laboratories. Ενώ η Farooqi τονίζει ότι οι άνθρωποι μπορούν να επηρεάσουν το βάρος τους με τη διατροφή, σημειώνει ότι οι πιθανότητες ελαχιστοποιούνται για ορισμένους λόγω της γενετικής.

Διαβάστε και αυτό:
Γενετικές παραλλαγές πιθανόν να απαντούν στο ερώτημα γιατί πολλοί παχύσαρκοι δεν έχουν διαβήτη

Η σημασία αυτής της ανακάλυψης

Η γνώση της ύπαρξης αυτών των γενετικών παραλλαγών ανοίγει τις πόρτες για το σχεδιασμό ασφαλέστερων, αποτελεσματικότερων φαρμάκων και θεραπειών για την παχυσαρκία και τον διαβήτη. Το μελλοντικό φάρμακο θα μπορούσε να «αντιγράψει» τους μηχανισμούς αυτών των γενετικών παραλλαγών. "Τα ευρήματά μας μπορούν να προετοιμάσουν το δρόμο για μια νέα γενιά θεραπειών απώλειας βάρους που ενεργοποιούν το MC4R κατά προτίμηση μέσω της beta-arrestin", εξηγεί ο Dr. Luca Lotta, ένας από τους συγγραφείς και κλινικός ερευνητής στη Μονάδα Επιδημιολογίας του Ιατρικού Ερευνητικού Συμβουλίου του Πανεπιστήμιου του Cambridge.