Εμποδίζουν τα γαλακτοκομικά την απορρόφηση των αντιοξειδωτικών;

Ορισμένα τρόφιμα και ποτά όπως ο καφές, το τσάι, τα φρούτα και η σοκολάτα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά,  συχνά συνδυάζονται με γαλακτοκομικά προϊόντα.  Η επιστημονική κοινότητα διχάζεται σχετικά με το αν τελικά τα αντιοξειδωτικά στις τροφές - τα οποία αποτελούν το κλειδί για την επιβράδυνση της διαδικασίας γήρανσης και των εκφυλιστικών ασθενειών-  χάνουν τη δύναμή τους όταν καταναλώνονται με την πρωτεΐνη του γάλακτος.

Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου 2018

Τα αντιοξειδωτικά είναι μόρια τα οποία αναστέλλουν την οξείδωση των άλλων μορίων.  Οι αντιδράσεις οξείδωσης παράγουν ελεύθερες ρίζες που με τη σειρά τους, ξεκινούν αλυσιδωτές βλαβερές αντιδράσεις στο σώμα σε κυτταρικό επίπεδο και οδηγούν σε γήρανση και ασθένειες. Είναι γνωστή η πολύτιμη δράση των αντιοξειδωτικών σε αυτή τη διαδικασία. Οι φαινόλες και οι πολυφαινόλες είναι μια σειρά από δραστικές ενώσεις που βρίσκονται στα φυτά και παρέχουν αντιοξειδωτικά οφέλη. Αρκετές ερευνητικές μελέτες έχουν τεκμηριώσει ότι η πρωτεΐνη του γάλακτος επηρεάζει τα  αντιοξειδωτικά.  Πρόσφατα παρατηρήθηκε ότι προσθέτοντας γιαούρτι σε φράουλες, η άμεση μείωση στην ολική αντιοξειδωτική δράση τους ήταν της τάξης του 23%. Όταν μελέτησαν τις επιμέρους ενώσεις, η μείωση ήταν μεγαλύτερη, π.χ. στην κατεχίνη και επικατεχίνη έφθασε το 60%. Αυτές οι δύο ενώσεις βρίσκονται πίσω από τις θεραπευτικές επιδράσεις του πράσινου τσαγιού, όπως και στον καφέ και το κακάο.

Σε μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2014, εξετάστηκε ο χυμός ροδιού με γιαούρτι για να καθοριστεί η αντιοξειδωτική δράση κατά τη διάρκεια 28 ημερών ψυχρής αποθήκευσης. Την πρώτη ημέρα, το 84,73% του συνόλου των ανθοκυανινών δεσμεύθηκαν από τις πρωτεΐνες του γιαουρτιού ενώ  στο τέλος της περιόδου αποθήκευσης,  το ποσοστό έφθασε το 90,06% , αποκαλύπτοντας έτσι μια μεγάλη σχέση αντίδρασης των ανθοκυανινών στην πρωτεΐνη του γάλακτος. Οι ανθοκυανίνες βρίσκονται στα βατόμουρα, το κόκκινο λάχανο, τα σταφύλια, το κρασί, τα μαύρα φασόλια, τις μελιτζάνες και τα κεράσια. Ανάλογα ευρήματα υπήρξαν και με την αξιολόγηση κατανάλωσης βατόμουρων με νερό και γάλα αντίστοιχα.  Τα επίπεδα δύο άλλων αντιοξειδωτικών ενώσεων που βρίσκονται στα βατόμουρα, του καφεϊκού και φερουλικού οξέος, ήταν επίσης μειωμένα.

Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει αντίστοιχη δράση των πρωτεϊνών του γάλακτος και στο τσάι, που θέτει υπό αμφισβήτηση τα οφέλη για την υγεία της καρδιάς. Βρήκαν ότι το μαύρο τσάι βελτιώνει σημαντικά την ικανότητα των αρτηριών να χαλαρώνουν και να επεκτείνονται. Αλλά όταν το γάλα προστέθηκε στο τσάι, αυτό το αποτέλεσμα αναιρέθηκε. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η πρωτεΐνη του γάλακτος ήταν υπεύθυνη για την ακύρωση των θετικών επιδράσεων των αντιοξειδωτικών του τσαγιού. Τα γαλακτοκομικά περιέχουν μία σημαντική ποσότητα πρωτεΐνης. Η καζεΐνη είναι ο κύριος τύπος πρωτεΐνης και αποτελεί σχεδόν το 80% ενώ το υπόλοιπο 20%,  προέρχεται από ορό γάλακτος. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η καζεΐνη είναι η πρωτεΐνη που προκαλεί πραγματικά τα προβλήματα με την ταυτόχρονη κατανάλωση τσαγιού καθώς ενώνεται με τις κατεχίνες, δυσκολεύοντας ή και εμποδίζοντας ακόμη την ωφέλιμη δράση τους.

Όπως όμως συμβαίνει συχνά, δεν συμφωνούν όλοι οι επιστήμονες μεταξύ τους υποστηρίζοντας ότι, η ποσότητα του γάλακτος ή των προϊόντων του που προστίθενται στα πειράματα είναι τόσο μικρή που οι πρωτεΐνες που περιέχει δεν είναι αρκετές ώστε να επιδράσουν στα φλαβονοειδή.  Σίγουρα, απαιτείται περισσότερη επιστημονική έρευνα για το θέμα καθώς τα προβιοτικά στο γιαούρτι φαίνεται ότι επιδρούν αρνητικά στα πιθανά οφέλη της καζεΐνης, άρα, μήπως παράλληλα την εμποδίζουν να ενωθεί με τις κατεχίνες και τις πολυφαινόλες; Η επιστημονική κοινότητα καλείται να δώσει ολοκληρωμένες και πλήρως τεκμηριωμένες απαντήσεις στο θέμα στο προσεχές μέλλον.

• ΟΞΕΙΔΩΣΗ