Πείθοντας τα παιδιά να εξεγερθούν εναντίον του Junk Food

Πώς μπορούμε να εμποδίσουμε τους νέους να τρώνε τακτικά πρόχειρο φαγητό και να εκτίθενται στους σχετικούς κινδύνους για την υγεία τους; Μια απλή αλλά αποτελεσματική ψυχολογική στρατηγική φαίνεται να είναι το κλειδί, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Τρίτη, 23 Ιουλίου 2019

Το marketing του junk food είναι μια αληθινή επιστήμη που αναπτύχθηκε τα τελευταία 60 περίπου χρόνια, κυρίως από τότε που εφευρέθηκε η τηλεόραση, επιτρέποντας στους διαφημιστές να «βομβαρδίζουν» κυριολεκτικά τα παιδιά με εικόνες που τα χειραγωγούν. Για τους εφήβους, το στοίχημα είναι απλά να πειστούν ότι το junk food είναι «cool».

Στον αγώνα κατά της παχυσαρκίας, οι ερευνητές προσπαθούν εδώ και δεκαετίες να βρουν έναν τρόπο να πείσουν τους εφήβους να μην υποκύπτουν στο πρόχειρο φαγητό και να προτιμούν να τρώνε υγιεινά. Τα αποτελέσματα είναι, δυστυχώς, ελάχιστα. Τα νέα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε ένα εκτεταμένο marketing για το πρόχειρο φαγητό και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν οι ερευνητές. Το marketing αυτό έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργεί έντονους θετικούς συσχετισμούς με το πρόχειρο φαγητό στο μυαλό των παιδιών, κάτι το οποίο τους οδηγεί φυσικά σε υπερφαγία. Μια νέα μελέτη αποκάλυψε όμως ότι μια απλή και σύντομη παρέμβαση μπορεί να προσφέρει μακροχρόνια προστασία στους εφήβους από τις βλαβερές συνέπειες του διατροφικού αυτού marketing.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Human Behavior, δείχνει ότι η αξιοποίηση της φυσικής τάσης ενός νέου να επαναστατεί μπορεί να τον βοηθήσει να χάσει το ενδιαφέρον του για την κατανάλωση junk food. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται οι διαφημιστικές εκστρατείες ώστε να κάνουν το junk food να φαίνεται ενδιαφέρον και της μόδας. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η τεχνική λειτουργεί καλύτερα από το να δίνουν απλά πληροφορίες στους έφηβους σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Σκοπός τους ήταν να «ξυπνήσουν» την έμφυτη αντίσταση των νέων αυτής της ηλικίας στο να τους εξαπατούν ώστε να κάνουν κάτι συγκεκριμένο. "Ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα είναι ότι καταφέραμε να έχουν τα παιδιά μια πιο αρνητική άμεση επιθυμία στο πρόχειρο φαγητό και το αντίστοιχο marketing και μια πιο θετική άμεση αντίδραση στην κατανάλωση υγιεινών τροφίμων" δήλωσε ο Christopher Bryan, επιστήμονας ειδικός στην συμπεριφορά από το Πανεπιστήμιο του Chicago Booth School of Business.

Για τις ανάγκες της έρευνας, ο Bryan και η ομάδα του συνεργάστηκαν με 362 παιδιά ηλικίας 13 έως 15 ετών στο Τέξας τα οποία χώρισαν σε δύο ομάδες. Στην πρώτη δόθηκε να διαβάσουν μια διερευνητική έκθεση βασισμένη σε γεγονότα σχετικά με τα κόλπα του marketing που χρησιμοποιούν οι εταιρείες τροφίμων και στην άλλη μια ανάλυση που δείχνει τα οφέλη της υγιεινής διατροφής. Μέσα από ερωτηματολόγια και την παρακολούθηση των αγορών που έκαναν τα παιδιά στην σχολική καφετέρια κατά τη διάρκεια μιας χρονιάς, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ομάδα που διάβασε την έρευνα ενάντια στο junk food έχασε το ενδιαφέρον της για ανθυγιεινά σνακ και έκανε πιο υγιεινές επιλογές φαγητού. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η προθυμία των παιδιών να μην ελέγχονται από καμία ομάδα ενηλίκων προκλήθηκε μετά την ανάγνωση της έκθεσης που υπογράμμισε τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες τροφίμων προσπαθούν να χειραγωγήσουν τους καταναλωτές για να αγοράσουν ανθυγιεινά σνακ. Αυτό οδήγησε στην αλλαγή των διατροφικών συνηθειών, κυρίως των αγοριών.

"Το marketing των τροφίμων είναι σκόπιμα σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργεί θετικές συναισθηματικές συσχετίσεις με το πρόχειρο φαγητό, συνδέοντάς το με συναισθήματα ευτυχίας και διασκέδασης", δήλωσε ο Bryan, προσθέτοντας ότι "αυτό που κάναμε είναι γυρίσουμε όλη αυτή την κατάσταση ενάντια στη διαφήμιση τροφίμων, επισημαίνοντας αυτή τη χειραγώγηση στους εφήβους και προκαλώντας τη φυσική έντονη αποστροφή τους στο να ελέγχονται από ενήλικες". Η ερευνητική ομάδα ελπίζει ότι το συγκεκριμένο τέχνασμα θα βοηθήσει στην καταπολέμηση των αυξανόμενων επιπέδων παχυσαρκίας σε ολόκληρο τον κόσμο.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: