Πόσους υδατάνθρακες χρειάζεστε; Κάντε αυτό το τεστ για να μάθετε

Ίσως σκέφτεστε να δοκιμάσετε μια δίαιτα χωρίς υδατάνθρακες, όταν στην πραγματικότητα μπορεί ο οργανισμός σας να χρειάζεται μερικούς από αυτούς. Ένας γενετιστής σχεδίασε ένα απλό τεστ που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι και να μάθετε επιτέλους πόσους ακριβώς υδατάνθρακες χρειάζεστε στη διατροφή σας.

Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2019

Σε όλους μας φαίνεται άδικο όταν κάποιος μπορεί να καταναλώνει πολλούς υδατάνθρακες και να μην παίρνει βάρος, αλλά όπως αποδεικνύεται, μπορεί να υπάρχει ένας γενετικός λόγος πίσω από αυτό. Ενώ γνωρίζουμε ήδη ότι ο κάθε οργανισμός μεταβολίζει τα τρόφιμα με διαφορετικό τρόπο, δεν γνωρίζουμε ακόμα επακριβώς το πώς και το γιατί το σώμα μας δεν μπορεί να χειριστεί ορισμένες τροφές. Ωστόσο, θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε το πώς αντιδρά ο οργανισμός μας στους υδατάνθρακες.

Ο γενετιστής Sharon Moalem ανέπτυξε "το crackers τεστ", το οποίο αποκαλύπτει την αντίδρασή του κάθε ανθρώπου στους υδατάνθρακες με βάση το πόσο γρήγορα αλλάζει η γεύση ενός cracker στο στόμα. Ο Δρ Moalem συνειδητοποίησε ότι υπάρχουν άνθρωποι στον κόσμο που μπορούν να αφομοιώσουν υδατάνθρακες πιο αποτελεσματικά από τους άλλους και αυτό συμβαίνει εξαιτίας των “Copy Numbers Variations” (CNVs). Μέχρι πρόσφατα, οι επιστήμονες πίστευαν ότι ο καθένας μας κληρονομεί ένα γονίδιο από κάθε γονέα, οπότε είχαμε δύο αντίγραφα από κάθε γονίδιο. Χάρη στα CNVs, μερικοί άνθρωποι μπορεί να έχουν κληρονομήσει πολλαπλά αντίγραφα γονιδίων. Αυτό μπορεί να είναι ένα πλεονέκτημα όταν τρώτε ορισμένες τροφές και είναι σίγουρα ένα μεγάλο πλεονέκτημα όταν πρόκειται για το πόσους υδατάνθρακες χρειάζεστε στη διατροφή σας. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο βιβλίο του Moalem, "The Restart DNA".

Οι υδατάνθρακες λειτουργούν για μερικούς ανθρώπους με ευεργετικούς τρόπους, αναφέρει ο Moalem, επειδή προέρχονται από προγόνους που βασίζονταν πολύ στo άμυλo για τη διατροφή τους, στους αγρότες που καλλιεργούσαν αλλά και έτρωγαν δημητριακά. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν κληρονομήσει πολλαπλά αντίγραφα του γονιδίου AMY1 που χρησιμοποιεί το σώμα για να φτιάξει την πρωτεΐνη αμυλάση. Μερικοί από αυτούς μπορεί να έχουν 20 αντίγραφα αμυλάσης και μπορούν να χωνέψουν μεγαλύτερη ποσότητα αμύλων. Άλλοι έχουν λιγότερα αντίγραφα, ή ίσως κανένα και θα έχουν προβλήματα με την πέψη.

Πώς θα μάθετε πόσους υδατάνθρακες χρειάζεστε;

Τα πάντα έχουν να κάνουν με το πόση αμυλάση υπάρχει στο σάλιο σας, οπότε η δοκιμή που ο Dr. Moalem επινόησε σχετίζεται με αυτό. Χρειάζονται τρία λεπτά, λίγα crackers και να παρατηρήσετε με προσοχή τι θα συμβεί στη γεύση σας. Επιλέξτε crackers που δεν είναι αλατισμένα και ένα χρονόμετρο. Η δοκιμή θα σας δείξει σε ποια από τις τρεις κατηγορίες επεξεργασίας υδατανθράκων (πλήρη, μέτρια ή περιορισμένη) ανήκετε. Τα δευτερόλεπτα που θα χρειαστείτε για να νοιώσετε μια διαφορά προς το γλυκό στη γεύση όταν μασήσετε το cracker είναι και το όλο ζητούμενο. Ακόμη και αν δεν νοιώσετε καμιά διαφορά στη γεύση, είναι και αυτό φυσιολογικό.

Πριν ξεκινήσετε, δοκιμάστε να γεμίσετε το στόμα σας με όσο το δυνατόν περισσότερο σάλιο. Στη συνέχεια, δαγκώστε ένα κομμάτι του cracker και αρχίστε να το μασάτε, φροντίζοντας να σημειώσετε το χρόνο που ξεκινήσατε τη χρονομέτρηση. Περιμένετε να διαπιστώσετε πότε το cracker αρχίζει να παίρνει γλυκιά γεύση, οπότε δώστε προσοχή μόλις αρχίσετε να μασάτε και μην το καταπιείτε. Το δευτερόλεπτο που νοιώσετε αυτή την αλλαγή στη γεύση, σημειώστε το χρόνο, αλλά αν φτάσετε στα 30 δευτερόλεπτα σταματήστε τη δοκιμή.

Αν ο χρόνος σας είναι 0-14 δευτερόλεπτα: εμπίπτετε στην «Πλήρη» κατηγορία κατανάλωσης που σημαίνει ότι έχετε μια φυσική προδιάθεση για τους υδατάνθρακες. Μπορείτε να παίρνετε έως και 50% των θερμίδων σας από αυτούς, 20% από πρωτεΐνες και 30% από λίπη. Αν είναι 15-30 δευτερόλεπτα, η κατηγορία αλλάζει σε «Μέτρια», δηλαδή το σώμα σας δυσκολεύεται περισσότερο να αφομοιώσει τους υδατάνθρακες. Μπορείτε να καταναλώνετε μέχρι το 35% των καθημερινών σας θερμίδων από υδατάνθρακες, το 30% από πρωτεΐνες και το 35% από λιπαρά. Αν ο χρόνος σας είναι πάνω από 30 δευτερόλεπτα, τότε ανήκετε στην «Περιορισμένη» κατηγορία που σημαίνει ότι ο οργανισμός σας έχει μεγάλη δυσκολία στο να επεξεργαστεί τους υδατάνθρακες. Δεν θα πρέπει να παίρνετε πάνω από το 25% των θερμίδων σας από τους υδατάνθρακες, ενώ το 35% θα πρέπει να καλύπτεται από πρωτεΐνες και το υπόλοιπο 40% από τα λιπαρά.

Αλλά θυμηθείτε: μόνο και μόνο επειδή το σώμα σας επεξεργάζεται τους υδατάνθρακες εύκολα, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το παρακάνετε με τους «κακούς» επεξεργασμένους υδατάνθρακες. Βλάπτουν ακόμη κι εσάς.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: