Απόβλητα τυρόγαλου έγιναν ένα «πράσινο» κέικ που χορταίνει, προάγει τη λειτουργία του μεταβολισμού και την αποκατάσταση του οργανισμού

Μοιάζει με κοινό κέικ, έχει βάρος μόλις 80 γραμμάρια, αρκεί όμως για να συντηρήσει τον ανθρώπινο οργανισμό επί ένα 24ωρο, καθώς περιέχει τις θερμίδες και τις πρωτεΐνες ενός πλήρους γεύματος. Και όλα αυτά με περιβαλλοντική συνείδηση.

Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2018

Το feedback cake, το κέικ-αποκατάστασης, αποτελεί μια ελληνική πατέντα και ένα μοναδικό στον κόσμο καινοτόμο πρωτεϊνούχο βιολειτουργικό προϊόν από τυρόγαλο που προσφέρει ευεξία, βοηθάει το ανοσοποιητικό και θεωρείται ιδανική τροφή για τους καρκινοπαθείς στην φάση της χημειοθεραπείας, καθώς δημιουργεί στο αίμα τις καλύτερες προϋποθέσεις απορρόφησης των πρωτεϊνών και των σακχάρων. Η μαζική παραγωγή του θα μπορούσε να αποτελέσει αξιόπιστη επισιτιστική βοήθεια για τον Τρίτο Κόσμο αλλά και να λύσει ένα οξύ περιβαλλοντικό πρόβλημα, που ευθύνεται για μαζικούς θανάτους χιλιάδων ψαριών στα Ελληνικά υδάτινα οικοσυστήματα.

Δημιουργοί του, είναι η ομάδα του τμήματος Βιοχημείας και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, υπό τον καθηγητή κ. Δημήτρη Κουρέτα, ο οποίος εδώ και χρόνια ερευνά να βρει υγιεινά τρόφιμα, με διατροφική αξία και ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία. Ερευνητικά εργάζεται στον τομέα της μελέτης των μηχανισμών αλληλεπιδράσεων διατροφικών στοιχείων με τον οργανισμό σε μοριακό επίπεδο, ειδικά σε περιπτώσεις άσκησης. Σύμφωνα με τον καθ. Κουρέτα, «πρόκειται για ένα προϊόν ιδανικό για αθλητές κι επίσης βοηθάει όπως έχουν δείξει κλινικές μελέτες, καρκινοπαθείς που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία». Το κέικ ενισχύει τον οργανισμό μετά την προπόνηση ή έπειτα από μία κοπιαστική και κουραστική μέρα και συντελεί στην αύξηση της απόδοσης και στη μείωση της μυϊκής καταστροφής με την επανασύνθεση του μυϊκού γλυκογόνου.

Πρόκειται για ένα συνδυασμό πρωτεΐνης ορού γάλακτος (whey protein) και μίγματος πολυμερισμένων και ελεύθερων σακχάρων. Η μοναδική σύστασή του μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο σύμμαχο αθλητών, μαθητών, σκληρά εργαζομένων και ασθενών με καταπονημένο οργανισμό που θα τους βοηθήσει να αναπληρώσουν τις δυνάμεις τους. Τα εκχυλίσματα της πρωτεΐνης που προέρχεται από τον ορό γάλακτος αποτελούν δημοφιλή συμπληρώματα στο χώρο της αθλητικής διατροφής, ως συμπληρώματα υψηλής βιολογικής αξίας που ενισχύουν όχι μόνο τη σωματική απόδοση αλλά και τον αντιοξειδωτικό μηχανισμό, ενώ βρέθηκε ότι μπορεί να βελτιώνουν και την αθλητική απόδοση. Επίσης, έχουν πραγματοποιηθεί κλινικές μελέτες με επιτυχή αποτελέσματα όσον αφορά τη συμπληρωματική χορήγηση πρωτεΐνης γάλακτος στην προσπάθεια αντιμετώπισης του καρκίνου, του HIV, της ηπατίτιδας, των καρδιαγγειακών νοσημάτων, της νεφροπάθειας ατόμων με διαβήτη τύπου 2, της οστεοπόρωσης, της υπερχοληστερολαιμίας και του έλκους στο στομάχι.

Φωτογραφία:kaplanidis.gr

Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι η έμπνευση για το προϊόν δημιουργήθηκε καθώς γυρνούσε μια μέρα στην πόλη με το ποδήλατό του και του ένιωσε  μία  έντονη μυρωδιά τυριού που προερχόταν από το τυρόγαλα, δηλαδή τα απόβλητα παρασκευής και επεξεργασίας των τυροκομικών προϊόντων, το οποίο πετιέται στην ύπαιθρο. Για κάθε κιλό τυριού παράγονται και εννιά κιλά τυρογάλακτος  τα οποία έχουν ισοδύναμο βιολογικό φορτίο με αυτό μιας μικρής πόλης 30.000 περίπου κατοίκων. Σκέφτηκε πως θα μπορούσε να αξιοποιήσει αυτά τα απόβλητα που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και σάκχαρα, προστατεύοντας παράλληλα και το περιβάλλον. Το 2006 η Νομαρχία Λάρισας ανέθεσε στο Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας την εκπόνηση ειδικής μελέτης για την αναζήτηση λύσεων στη διαχείριση του ρυπογόνου απόβλητου για τον Πηνειό. Κανείς ωστόσο δεν υπολόγιζε τότε πως αυτή θα ήταν η αφετηρία για την εφεύρεση του μοναδικού αυτού κέικ. Η πρωτοτυπία της σύνθεσης του feedback στηρίζεται και στην πρώτη ύλη που παράγεται είτε από πιστοποιημένα αγροκτήματα που δεν χρησιμοποιούν γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς στην Ελλάδα, είτε από ζώα που εκτρέφονται κάτω από πρότυπες συνθήκες σε Ελληνικά αγροκτήματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι η πρώτη ύλη για την παρασκευή του, γίνεται από 40 τυροκόμους που παράγουν ημερησίως περί τους 200 τόνους τυριού και εννεαπλάσιο όγκο τυρόγαλου. Όπως εξηγεί ο καθ. Κουρέτας «τουλάχιστον ένα μέρος των αποβλήτων αξιοποιείται, αντί να καταλήγει ελεύθερα στο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα προκύπτει ένα νέο καινοτόμο τρόφιμο, προϊόν πράσινης επιχειρηματικότητας, που στηρίζει την τοπική κοινωνία» .

"Στο εργαστήριο ανακαλύψαμε μια διαδικασία επεξεργασίας του τυρογάλακτος που απομονώνει την πρωτεΐνη και αυτό που απομένει είναι απλό νερό, απαλλαγμένο από ρυπαντικό φορτίο", εξηγεί o καθηγητής Κουρέτας. "Η ιδέα άρχισε τότε να γεννιέται και ο στόχος της μελέτης έγινε διπλός: Λύση στο περιβαλλοντικό πρόβλημα και αξιοποίηση της πρωτεΐνης". Το Feed Back διατίθεται σε ινστιτούτα διατροφής, αθλητικούς χώρους, καταστήματα πώλησης βιολογικών προϊόντων στην Ελλάδα, ενώ ήδη ξεκίνησε και η εξαγωγή του. Δείγμα του προϊόντος έχει σταλεί στο Υπουργείο Εξωτερικών, συνοδευόμενο από πρόταση να αποτελέσει μέρος της επισιτιστικής βοήθειας της Ελλάδας προς τις χώρες του Τρίτου Κόσμου. "Είναι ένα προϊόν πράσινης επιχειρηματικότητας, το οποίο έχει όλα τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν ιδανικό μέσο «πράσινης» διπλωματίας, αφού μπορεί να φτάσει στον αποδέκτη συσκευασμένο και έτοιμο προς κατανάλωση, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις σε συντήρηση", επισημαίνει ο καθ. Κουρέτας. Ξένες εταιρείες, από τις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ινδία, αλλά και από ευρωπαϊκές και αφρικανικές χώρες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Feed Back.

Η ερευνητική ομάδα συνεχίζει τις μελέτες για την ανάπτυξη νέων καινοτομικών προϊόντων. Έχουν ήδη αναπτύξει αλεύρι με εκχύλισμα σταφυλιού, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ψωμιού, κέικ και άλλων σκευασμάτων, το οποίο διευκολύνει τη σωστή λειτουργία των αγγείων σε άτομα με υπέρταση, διαβήτη και παχυσαρκία, ενώ έχει προστατευτική δράση έναντι του οξειδωτικού στρες. Ερευνούν επίσης τα ενδημικά αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά της Ελληνικής υπαίθρου, με στόχο την αξιοποίηση των βιολειτουργικών τους ιδιοτήτων και την παραγωγή ειδικών τροφίμων.