Αποκρυπτογραφήθηκε το γονιδίωμα του ελαιόδεντρου

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών, έχει συναρμολογηθεί σχολιαστεί και καταστεί διαθέσιμος στο κοινό, ο γενετικός κώδικας ενός μεγάλου αριθμού διαφορετικών φυτών. Τώρα στη λίστα της αλληλουχίας του γονιδιώματος των φυτών μπορεί να προστεθεί και το ελαιόδεντρο.

Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2016

Μια ομάδα επιστημόνων από την Ισπανία δημοσίευσε το ολοκληρωμένο γονιδίωμα του ελαιόδεντρου για πρώτη φορά. Ερευνητές του Centre for Genomic Regulation, του Real Jardin Botanico και του Centro Nacional de Analisis Genomico, αποκωδικοποίησαν το γονιδίωμα του ελαιόδεντρου χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς ένα δείγμα 1.300 ετών που ανήκει στην ισπανική ποικιλία Farga. Το διάρκειας 3 ετών project χρηματοδοτήθηκε από την ισπανική τράπεζα, Banco Santander και δημοσιεύθηκε στις 27 Ιουνίου του 2016 στο GigaScience, ένα περιοδικό ελεύθερης πρόσβασης σε δεδομένα.

Ο συντονιστής της έρευνας, ερευνητής του Real Jardin Botanico, Pablo Vargas εξηγεί : ‘Υπάρχουν τρεις φάσεις στη γονιδιακή αλληλουχία: πρώτα, απομονώθηκαν όλα τα γονίδια τα οποία δημοσιεύσαμε πριν 2 χρόνια. Έπειτα, έγινε η συναρμολόγηση του γονιδιώματος, η οποία έχει σχέση με την τοποθέτηση αυτών των γονιδίων το ένα μετά το άλλο, σαν να συνδέουμε διάσπαρτες φράσεις ενός βιβλίου. Οι επόμενες δύο φάσεις είναι αυτές που κάναμε τώρα και τις παρουσιάζουμε.’

Κατά τη διαδικασία αναγνώρισης των γονιδίων του ελαιόδεντρου, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι είχε πάνω από 56.000 γονίδια, πολλά περισσότερα από άλλα είδη φυτών και διπλάσια από το ανθρώπινο γονιδίωμα. Αποκάλυψαν δε ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά που αναλύθηκε η γονιδιακή αλληλουχία ενός τόσο ηλικιωμένου ατόμου. ‘Ως τώρα, όλα τα άτομα των οποίων το γονιδίωμα έχει αναλυθεί, από την φρουτόμυγα μέχρι τον πρώτο άνθρωπο που αναλύθηκε, έζησαν συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ανάλογα με το προσδόκιμο ζωής τους. Αυτή είναι η πρώτη φορά που αναλύθηκε το DNA ενός ατόμου άνω των 1.000 ετών’, αποκάλυψαν οι ερευνητές Pablo Vargas και Toni Gabaldon.

Η κατανόηση του γενετικού κώδικα του ελαιόδεντρου θα βοηθήσει τους επιστήμονες να καταλάβουν μια πληθώρα παραγόντων σχετικών με το δέντρο, συμπεριλαμβανομένων της μακροζωίας του, της προσαρμοστικότητάς του σε συνθήκες ξηρασίας και των διαφορών ανάμεσα στις ποικιλίες, τα μεγέθη και την γεύση των ελιών. Αυτό επίσης θα ανοίξει τον δρόμο για νέες έρευνες σχετικές με την γενετική βελτιστοποίηση για την παραγωγή ελιών και ελαιόλαδου και για τρόπους προστασίας του ελαιόδεντρου από βακτήρια και μολύνσεις.

Η ολοκληρωμένη αλληλουχία του γονιδιώματος του ελαιόδεντρου έχει καταστεί διαθέσιμη στο κοινό μέσω της βάσης δεδομένων της ηλεκτρονικής σελίδας του GigaScience GigaDB, ώστε να διευκολυνθεί η περαιτέρω έρευνα.