Σχετικα Αφιερωματα

Πού πήγε η γεύση της τομάτας;

Οι τομάτες στις μέρες μας συλλέγονται άγουρες και υποβάλλονται σε επεξεργασία που θα τις καταστήσει ανθεκτικές στα παράσιτα και στην ταλαιπωρία της μεταφοράς, αλλά και όμορφες στο ‘μάτι’. Η βιομηχανική γεωργία δεν ενδιαφέρεται για τη γεύση και το άρωμα των προϊόντων, αλλά για την ποσότητα, την εμφάνιση και το κέρδος.

Παρασκευή, 17 Μαρτίου 2017

Είτε καλοκαίρι, είτε χειμώνα, είτε στο supermarket συσκευασμένη, είτε στον μανάβη και την λαϊκή χύμα, η τομάτα που αγοράζουμε και τρώμε σήμερα, δεν έχει την γεύση που είχε όταν ήμασταν παιδιά, είναι άοσμη, και έχει γεύση αδιάφορη.

Η επεξεργασία της τομάτας μαζικής παραγωγής δεν είναι η μόνη αιτία απώλειας της χαρακτηριστικής της γεύσης. Ακόμη και όταν ωριμάζουν κανονικά και μεταφέρονται με προσοχή οι τομάτες εξακολουθούν να είναι άνοστες.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Florida στο Gainesville εξέτασαν το ζήτημα της ντομάτας και ανακάλυψαν μια γενετική αιτία αυτής της εξέλιξης. Υποστηρίζουν, λοιπόν, ότι ευθύνεται μια γενετική μετάλλαξη που ανακαλύφθηκε τυχαία πριν από 70 χρόνια και που γρήγορα υιοθετήθηκε από τους μεγάλους καλλιεργητές ντομάτας. Πρόκειται για μια μετάλλαξη στην οποία υποβάλλονται σκόπιμα οι σύγχρονες ντομάτες διότι τους προσδίδει ένα βαθύ κόκκινο χρώμα και ομοιόμορφη εμφάνιση όταν ωριμάζουν. H μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Science, δείχνει ότι η μετάλλαξη που δίνει το κόκκινο χρώμα, απενεργοποιεί το γονίδιο που παράγει τα σάκχαρα και τις αρωματικές ουσίες που περιείχαν οι ντομάτες στο παρελθόν.

Όταν οι ερευνητές ενεργοποίησαν εκ νέου το απενεργοποιημένο γονίδιο, ο ώριμος καρπός περιείχε 20% περισσότερα σάκχαρα και 20-30% περισσότερα καροτενοειδή, αλλά η εμφάνισή του δεν ήταν ομοιόμορφη. Αυτό οδηγεί τους παραγωγούς να εξακολουθούν να προωθούν στα supermarkets όμορφες, άνοστες και άοσμες ντομάτες.

Όσοι όμως θέλετε να απολαμβάνετε κανονικές ντομάτες, λύσεις υπάρχουν. Ψάξτε για σπόρους σε ειδικές αγορές και καλλιεργήστε ντομάτες στο μποστάνι ή ακόμα και στη βεράντα σας.