Μήπως οι συσκευασίες των τροφίμων μας εμποδίζουν να απορροφήσουμε τα θρεπτικά συστατικά;

Η συσκευασία των τροφίμων δεν αποτελεί στις περισσότερες περιπτώσεις μόνο έναν περιβαλλοντικό ρύπο, αλλά μπορεί επίσης να επηρεάσει την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών από τον οργανισμό μας και να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος.

Δευτέρα, 11 Ιουνίου 2018

Νέα μελέτη ανακάλυψε ότι τα νανοσωματίδια ψευδαργύρου που χρησιμοποιούνται στα κονσερβοποιημένα τρόφιμα καθώς απορροφώνται στο αίμα, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τις εντερικές λειτουργίες όπως την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών, τη μεταφορά σιδήρου και γλυκόζης. Η μακροπρόθεσμη επίδραση στην ανθρώπινη υγεία είναι άγνωστη και είναι κάτι που αιτιολογεί την ανάγκη για μελλοντική έρευνα.

Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Binghamton της Νέας Υόρκης, αξιολόγησε την επίδραση των νανοσωματιδίων του οξειδίου ψευδαργύρου (ZnO) στους ανθρώπους. Αυτά τα νανοσωματίδια, τα οποία υπάρχουν στην επένδυση ορισμένων κονσερβοποιημένων προϊόντων, χρησιμοποιούνται για τις αντιμικροβιακές τους ιδιότητες και για την αποτροπή της χρώσης των τροφίμων που παράγουν θείο.

Νανοσωματίδια και υγεία

Μερικοί ερευνητές έχουν ήδη εξετάσει παλαιότερα την επίδραση των νανοσωματιδίων στα εντερικά κύτταρα, αλλά τα πειράματά τους έγιναν με πολύ υψηλές δόσεις και αναζητούσαν περιπτώσεις προφανούς τοξικότητας, όπως πχ. τον κυτταρικό θάνατο. Σε αυτήν την τελευταία μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν την κυτταρική λειτουργία, η οποία είναι πολύ πιο ευαίσθητη καθώς και τις δόσεις νανοσωματιδίων που είναι πιο κοντά σε αυτές που θα μπορούσαμε να εκτεθούμε στην πραγματικότητα σε καθημερινή βάση.

Η επίδραση στην γαστρεντερική οδό

Τα νανοσωματίδια έχουν την τάση να προσκολλώνται σε κύτταρα της γαστρεντερικής οδού και να προκαλούν αναδιαμόρφωσή τους ή απώλεια των μικροϊνών, τα οποία είναι μικρές προεξοχές στην επιφάνεια των εντερικών απορροφητικών κυττάρων που συμβάλλουν στην αύξηση της περιοχής που είναι διαθέσιμη για απορρόφηση. Αυτή η απώλεια επιφάνειας τείνει να οδηγεί σε μείωση της απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών. Μερικά από τα νανοσωματίδια προκαλούν επίσης σε υψηλές δόσεις προ-φλεγμονώδη σηματοδότηση, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τη διαπερατότητα του εντέρου. Αυτό σημαίνει ότι ενώσεις που υποτίθεται ότι δεν πρέπει να περάσουν στην κυκλοφορία του αίματος, τελικά μπορεί να καταλήξουν εκεί. Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν αν αυτά τα αποτελέσματα, που έχουν αποδειχθεί στο εργαστήριο, μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία. Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η πρώτη μελέτη που αναλύει τον τρόπο που τα νανοσωματίδια ZnO επηρεάζουν το ανθρώπινο σώμα.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Binghamton, Gretchen Mahler, δήλωσε: «Βρήκαμε ότι τα νανοσωματίδια οξειδίου του ψευδαργύρου, σε δόσεις που σχετίζονται με αυτό που συνήθως καταναλώνεται μέσα σε ένα γεύμα ή σε μια ημέρα, μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο το έντερο σας απορροφά τα θρεπτικά συστατικά ή το γονίδιο των κυττάρων του εντέρου και την πρωτεϊνική έκφραση». Στο πλαίσιο της έρευνας, η οποία χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ινστιτούτο Περιβαλλοντικών Επιστημών Υγείας και δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Food & Function, η επιστημονική ομάδα μελέτησε κονσερβοποιημένο καλαμπόκι, τόνο, σπαράγγια και κοτόπουλο χρησιμοποιώντας φασματομετρία μάζας για να υπολογίσουν πόσα σωματίδια θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο φαγητό. Διαπιστώθηκε ότι τα τρόφιμα περιείχαν 100 φορές την ημερήσια συνιστώμενη διαιτητική πρόσληψη ψευδαργύρου. Ωστόσο, οι δυνητικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία παραμένουν άγνωστες και οι ερευνητές σχεδιάζουν περαιτέρω μελέτες.

Πηγή: sciencenewsline