Πιείτε τον καφέ στην … υγειά σας: πρόσφατη έρευνα συνδέει την αγαπημένη καθημερινή μας συνήθεια με την μακροζωία

Έρευνα του Harvard έδειξε ότι τα άτομα που έπιναν 3 έως 5 φλιτζάνια καφέ την ημέρα, είχαν μικρότερο κίνδυνο θανάτου από διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακές και νευρολογικές παθήσεις όπως η νόσος του Πάρκινσον ή από αυτοκτονία, σε σύγκριση με όσα δεν έπιναν.

Πέμπτη, 16 Μαΐου 2019

Είτε τον πίνουμε ζεστό ή κρύο, μαύρο ή με γάλα, πολλοί από εμάς υποστηρίζουμε ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς καφέ. Η εμμονή μας γι’ αυτό το σκοτεινό, σαγηνευτικό ρόφημα μας κάνει τελικά κακό ή καλό; Ο καφές περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν τα κύτταρα από βλάβες. Σύμφωνα με μερικές μελέτες, ο καφές έχει προστατευτική επίδραση έναντι ορισμένων μορφών καρκίνου, καθώς και χρόνιες ασθένειες όπως ο διαβήτης τύπου 2, το Alzheimer, το Parkinson, και η ουρική αρθρίτιδα. Η καφεΐνη στον καφέ είναι ένα διεγερτικό που μπορεί να βοηθήσει στην πνευματική εγρήγορση και την κούραση. Ωστόσο, οι μεγάλες ποσότητες καφέ μπορεί να προκαλέσουν εκνευρισμό, προβλήματα στον ύπνο, πονοκεφάλους, αύξηση της αρτηριακής πίεσης.  Μπορεί επίσης να προκαλέσει καρδιακές αρρυθμίες και απώλεια οστικής μάζας. Πόσο πραγματικά επικίνδυνη είναι η καθημερινή μας απόλαυση;

Για να διερευνήσουν περισσότερο το θέμα αυτό, ο  Frank Hu, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφολογίας στο Harvard Τ.Η. Chan School of Public Health και η ομάδα του, εξέτασαν τα δεδομένα από τρεις εν εξελίξει μελέτες στις οποίες συμμετείχαν σχεδόν 300.000 άνδρες και γυναίκες για 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα της έρευνάς τους δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Circulation. H έρευνά τους έδειξε ότι η μέτρια κατανάλωση καφέ (3 έως 5 φλιτζάνια την ημέρα) στην πραγματικότητα συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο συνολικής θνησιμότητας αλλά και μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρδιακές και νευρολογικές παθήσεις. Στις αναλύσεις συνεκτιμήθηκαν και παράγοντες που μπορούσαν να επηρεάσουν τα αποτελέσματα όπως το κάπνισμα, ο δείκτης μάζας σώματος, η φυσική δραστηριότητα, η κατανάλωση αλκοόλ και οι διατροφικές συνήθειες. Εκτός από το κάπνισμα που διαπίστωσαν ότι μπορεί να μειώσει τη θετική δράση του καφέ, τόσο ο κανονικός όσο και ο ντεκαφεϊνέ παρουσίασαν προστατευτική επίδραση, γεγονός που υποδηλώνει ότι κάτι άλλο εκτός από την καφεΐνη παίζει ρόλο, ίσως τα αντιοξειδωτικά.  Οι χημικές ενώσεις των αντιοξειδωτικών συμβάλλουν στην επιδιόρθωση των βλαβών στο DNA. Το χλωρογενές οξύ, οι λιγνάνες, η τριγωνελλίνη και το μαγνήσιο που περιέχονται στον καφέ μειώνουν την ινσουλίνη και τις συστηματικές φλεγμονές οι οποίες σχετίζονται με ασθένειες όπως ο διαβήτης τύπου 2 και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Μεγαλύτερη της μέτριας κατανάλωσης καφέ δεν φαίνεται να μειώνει περαιτέρω αλλά ούτε και να αυξάνει τον κίνδυνο, σύμφωνα με τους μελετητές που δήλωσαν ότι:  «η κατανάλωση καφέ μπορεί να ενσωματωθεί σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής».

Ενώ τα ευρήματα της επιστημονικής ομάδας αποτελούν ενθαρρυντικά νέα για τους λάτρεις του καφέ, θα πρέπει σημειωθεί ότι η κατανάλωση καφέ δεν ενδείκνυται για όλους. Άτομα με υψηλή πίεση, προβλήματα στομάχου ή του εντέρου, έλκη και δυσκολίες στον ύπνο, θα πρέπει να ακολουθούν αυστηρά τις σχετικές οδηγίες των γιατρών τους. 

Όροι: 
Κατηγοριες: