Πώς μια πλούσια σε ίνες διατροφή βοηθά τα μικρόβια του εντέρου να προστατεύουν την καρδιά

Σε μεγάλο βαθμό η ευεξία μας εξαρτάται από το τι καταναλώνουν οι βακτηριακοί επισκέπτες του πεπτικού μας συστήματος, υποστηρίζουν ερευνητές που διαπίστωσαν ότι τα ευεργετικά μικρόβια μπορούν να παράγουν από διαιτητικές ίνες ένα λιπαρό οξύ το οποίο μπορεί να προστατεύσει από τις βλαβερές συνέπειες της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2019

Τα βακτήρια του μικροβιακού εντέρου έχουν ισχυρή επίδραση στην ανθρώπινη υγεία όπως έχουν δείξει διάφορες έρευνες. Οι επιστήμονες αρχίζουν να μαθαίνουν περισσότερα για το πώς αυτά τα μικρόβια δρουν και τι αποτελέσματα έχουν, πολλά από τα οποία είναι ευεργετικά. Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι όταν τα βακτήρια του εντέρου βοηθούν στην πέψη των διαιτητικών ινών, μπορούν να παράγουν ένα μόριο που ονομάζεται προπιονικό, ένα λιπαρό οξύ που μπορεί να μετριάσει την επίδραση της υψηλής αρτηριακής πίεσης. Η σχετική έρευνα των επιστημόνων του Κέντρου Πειραματικών και Κλινικών Ερευνών (ECRC), ενός κοινού ερευνητικού ιδρύματος του Κέντρου για τη Μοριακή Ιατρική του Max Delbrück (MDC) και του Charité - Universitätsmedizin Berlin, έχει δημοσιευθεί στο Circulation.

"Το προπιονικό οξύ δρα ενάντια σε μια σειρά βλαβών στην καρδιαγγειακή λειτουργία που προκαλούνται από την υψηλή αρτηριακή πίεση", δήλωσε ο καθηγητής Dominik N. Müller , ερευνητής στο MDC και επικεφαλής της ομάδας έρευνας. "Αυτό μπορεί να αποδειχθεί μια ελπιδοφόρα θεραπευτική επιλογή, ιδιαίτερα για ασθενείς που έχουν πολύ λίγο από αυτό το λιπαρό οξύ." Σε αυτή τη μελέτη, η ομάδα εξέθεσε εργαστηριακούς ποντικούς με υψηλή αρτηριακή πίεση σε προπιονικό οξύ. Η καρδιακή βλάβη και η ανώμαλη διεύρυνση της καρδιάς που παρατηρείται συνήθως σε αυτά τα μοντέλα ήταν λιγότερο έντονες και τα ποντίκια ήταν λιγότερο πιθανό να έχουν καρδιακή αρρυθμία, σύμφωνα με τους ερευνητές. Είχαν επίσης λιγότερη αθηροσκλήρωση, αγγειακή βλάβη που είναι χαρακτηριστική της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

"Η μελέτη μας κατέστησε σαφές ότι η ουσία κάνει μια παράκαμψη μέσω του ανοσοποιητικού συστήματος και επηρεάζει έτσι την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία", σημείωσαν οι Dr. Nicola Wilck και Hendrik Bartolomaeus του ECRC. Έχουν μελετήσει αυτόν τον μηχανισμό εδώ και σχεδόν πέντε χρόνια. Είδαν ότι οι επιδράσεις των Τ κυττάρων είχαν μειωθεί. Αυτά τα ανοσοκύτταρα προάγουν φλεγμονώδεις διεργασίες και υψηλή αρτηριακή πίεση. Οι ερευνητές ήθελαν να μάθουν πώς αυτές οι αλλαγές μεταφράζονταν σε υγεία της καρδιάς. Μετά από ηλεκτρικό ερέθισμα, παρατηρήθηκε καρδιακή αρρυθμία στο 70% των ποντικών που δεν είχαν πάρει προπιονικό. Μόνο το 20% των ποντικών στους οποίους δόθηκε προπιονικό κατέληξε σε αρρυθμία μετά από ένα ίδιο ερέθισμα. Αφού μελέτησαν τις καρδιές με υπερήχους, όπως και τμήματα ιστών και ανέλυσαν μεμονωμένα κύτταρα, η ομάδα είδε ότι τα ποντίκια που έλαβαν προπιονικό είχαν λιγότερες καρδιαγγειακές βλάβες που σχετίζονται με υψηλή αρτηριακή πίεση και το ποσοστό επιβίωσης τους αυξήθηκε σημαντικά. Μελετώντας περαιτέρω τον μηχανισμό αυτού του αποτελέσματος, οι ερευνητές απενεργοποίησαν έναν υποτύπο Τ κυττάρων των ποντικών. Όταν αυτά τα ρυθμιστικά Τ κύτταρα ήταν αδρανή, το προπιονικό δεν είχε πλέον προστατευτική επίδραση, υποδεικνύοντας ότι τα κύτταρα είναι κρίσιμα για την επίδραση του λιπαρού οξέος.
Με επικεφαλής τον Johannes Stegbauer, βοηθό καθηγητή στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Düsseldorf, άλλη ερευνητική ομάδα επιβεβαίωσε αυτά τα ευρήματα σε ένα εναλλακτικό ζωικό μοντέλο. Αυτή η μελέτη έχει προτείνει ως λόγο για τον οποίο μια πλούσια σε ίνες διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων το ότι τα φρούτα και τα δημητριακά ολικής αλέσεως περιέχουν μόρια όπως η κυτταρίνη και η ινουλίνη, τα οποία τα βακτήρια του εντέρου χρησιμοποιούν για να παράγουν μόρια όπως το προπιονικό. «Προηγουμένως, δεν ήταν σαφές ποιο λιπαρό οξύ βρίσκεται πίσω από τις θετικές επιδράσεις και πώς λειτουργεί", δήλωσε ο Wilck. Τα ευρήματα μπορεί να συμβάλουν στη βελτίωση των θεραπειών των καρδιαγγειακών παθήσεων και μπορεί να βελτιώσουν τους φυσικούς τρόπους για την προαγωγή της υγείας της καρδιάς. Το ίδιο το προπιονικό μόριο δεν έχει μελετηθεί άμεσα, έτσι οι ερευνητές θέλουν να κάνουν μελέτες και σε ανθρώπους. Χρησιμοποιείται ήδη ως συντηρητικό τροφίμων, οπότε γνωρίζουμε ότι είναι ασφαλές για κατανάλωση. «Με αυτές τις ευνοϊκές συνθήκες, ελπίζουμε ότι το προπιονικό θα κάνει σύντομα ένα άλμα από το εργαστήριο στους ασθενείς που το χρειάζονται», δήλωσε ο Wilck.

Πηγή: mdc-berlin.de