Αυτά τα κορεσμένα λίπη μπορούν να βάλουν την καρδιά σας σε κίνδυνο

Εξετάζοντας τη συσχέτιση μεταξύ των πηγών των κορεσμένων λιπών και της καρδιαγγειακής υγείας, ερευνητές προτείνουν μεγαλύτερη κατανάλωση βασικών τροφίμων της μεσογειακής διατροφής, όπως είναι τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως αλλά και των γαλακτοκομικών.

Δευτέρα, 13 Μαΐου 2019

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η πηγή των κορεσμένων λιπαρών μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στην υγεία της καρδιάς. Ενώ το λίπος από το κρέας συνδέεται με υψηλότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο, το λίπος των γαλακτοκομικών προϊόντων παρουσιάζει χαμηλότερο κίνδυνο. Η επίδραση του λίπους στην καρδιά εξαρτάται από τον αριθμό των ατόμων άνθρακα που περιέχονται στις αλυσίδες των λιπαρών οξέων. Ενώ τα κορεσμένα λιπαρά οξέα στα κρέατα έχουν 16 ή περισσότερα άτομα άνθρακα, τα κορεσμένα λιπαρά στα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν 14 ή λιγότερα. Οι άνθρωποι που καταναλώνουν φυτικές πρωτεΐνες και γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν συνήθως χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Διαβάστε: 
Τα φυτικά μονοακόρεστα λίπη μπορεί να μας βοηθήσουν να ζήσουμε περισσότερο

"Η ανάλυσή μας για τη διατροφή μεγάλων ομάδων ατόμων σε δύο χώρες με την πάροδο του χρόνου δείχνει ότι ο τύπος των κορεσμένων λιπών που καταναλώνουμε θα μπορούσε να επηρεάσει την καρδιαγγειακή μας υγεία", δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας, Ivonne Sluijs, του Κέντρου Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Julius στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου στην Utrecht της Ολλανδίας.

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Cardiology, εξέτασε στοιχεία από περίπου 75.000 άτομα στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δανία, τις ΗΠΑ και τις Κάτω Χώρες. Από αυτά, περίπου 3.500 άτομα εμφάνισαν καρδιακή προσβολή μεταξύ της χρονικής περιόδου που ξεκίνησε η έρευνα και για 13 χρόνια αργότερα. Στις ΗΠΑ, η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών προέρχεται κυρίως από το κρέας, αλλά στην Ευρώπη, η πρόσληψη κορεσμένου λίπους γίνεται κυρίως από γαλακτοκομικά προϊόντα. Αν και η κατανάλωση λίπους από πηγές κρέατος συνδέθηκε με υψηλότερο καρδιακό κίνδυνο, το λίπος από τα γαλακτοκομικά τρόφιμα είτε είχε μικρότερο κίνδυνο για την καρδιά, είτε παρουσίαζε ουδέτερο αποτέλεσμα. Τα ευρήματα προσθέτουν στη θεωρία ότι ο τύπος κορεσμένου λίπους που καταναλώνεται καθορίζει την επίδραση που έχει στην καρδιά.

"Βρήκαμε ότι η κατανάλωση σχετικά μικρών ποσοτήτων από τα κορεσμένα λιπαρά οξέα μακράς αλυσίδας ή φυτικών πρωτεϊνών συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο", δήλωσε η Sluijs και πρόσθεσε ότι "η υποκατάσταση αυτών των κορεσμένων λιπών με άλλες πηγές ενέργειας όπως οι υδατάνθρακες δεν επηρέασε τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος του μυοκαρδίου". Στη δεκαετία του 1960, τα κορεσμένα λίπη συνδέονταν με υψηλά επίπεδα κακής χοληστερόλης ή LDL που αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις. Τότε, οι ειδικοί συνιστούσαν περιορισμό των κορεσμένων λιπαρών από όλες τις πηγές. Ωστόσο, λόγω των ασυνεπών αποτελεσμάτων των μελετών, η συσχέτιση μεταξύ κορεσμένων λιπαρών και καρδιακών παθήσεων έχει τεθεί στο τραπέζι εδώ και χρόνια.

Πρόσφατες έρευνες υποδηλώνουν ότι η έλλειψη συνέπειας στα αποτελέσματα προέρχεται από την πιθανότητα οι διαφορετικοί τύποι κορεσμένων λιπαρών να έχουν διαφορετικές επιδράσεις στη χοληστερόλη και τη στεφανιαία νόσο. Παρά τα ευρήματα της τρέχουσας μελέτης που υποστηρίζουν τη θέση, η Sluijs και η ερευνητική της ομάδα συνιστούν προσοχή πριν αλλάξουν οι διατροφικές οδηγίες. Σε μια συνοδευτική ανάλυση οι Jun Li και Qi Sun, από το Harvard T.H. Chan School of Public Health στη Βοστώνη, υποστήριξαν την κατανάλωση μιας διατροφής που περιλαμβάνει υψηλή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, καθώς και την αντικατάσταση των επεξεργασμένων κόκκων με δημητριακά ολικής άλεσης. Επίσης, συνέστησαν τη μείωση της πρόσληψης αλατιού και τον περιορισμό της κατανάλωσης ζάχαρης, κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος. Η υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής, η οποία περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά και ολόκληρους σπόρους, είναι ένας καλός τρόπος για να ακολουθήσουμε αυτές τις συμβουλές.

Εάν είμαστε ενημερωμένοι για τα λίπη που καταναλώνουμε, ανταλλάσσοντας το πολύ κρέας με το ελαιόλαδο και τα ψάρια, ο οργανισμός και η καρδιά μας σίγουρα θα μας ευγνωμονούν. Επίσης, ο περιορισμός της ζάχαρης είναι εξαιρετικά σημαντικός καθώς η ζάχαρη θα βλάψει πραγματικά την χοληστερόλη περισσότερο από το λίπος. Η υγεία μας είναι ένας συνδυασμός υγιεινής διατροφής, ορθολογικής άσκησης και τυχερών γονιδίων. Ας ελέγξουμε αυτά που μπορούμε, δηλαδή τη διατροφή και την άσκηση.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: