Κοιτάζοντας φωτογραφίες από μωρά ζώων, μειώνεται η όρεξη για κρέας

Για πολλούς ανθρώπους, η πράξη της κατανάλωσης κρέατος γίνεται χωρίς πολλή σκέψη για την προέλευσή του. Αλλά, τα συναισθήματα της τρυφερότητας και της ζεστασιάς που προκαλούν φωτογραφίες από τα μωρά ζώων είναι συχνά αρκετά για να κάνουν – κυρίως τις γυναίκες - να χάσουν την όρεξή τους για το κρέας.  

Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2018

Η κατανάλωση κρέατος στις μέρες μας, είναι τις περισσότερες φορές αποστασιοποιημένη από την προέλευσή του. Αγοράζουμε ένα κομμάτι κρέας που τυλίγεται σε ένα χαρτί ή συσκευάζεται σε κενό αέρος σε και δεν χρειάζεται να σκεφτόμαστε το γεγονός ότι αυτό ήταν μέρος ενός ζώου που ανέπνεε, σκεπτόταν και αισθανόταν.  Στους περισσότερους ανθρώπους αρέσουν τα ζώα και συνεπώς, όσοι τα καταναλώνουν έχουν μια σειρά από συμπεριφορές άμυνας για να ξεπερνούν την ενοχή τους όταν το κάνουν.

Οι ψυχολόγοι Dr. Jared Piazza και Dr. Neil McLatchie του Πανεπιστημίου Lancaster στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Cecilie Olesen του University College του Λονδίνου αποφάσισαν να εξετάσουν περαιτέρω τις σχέσεις αυτές, σημειώνοντας ότι οι άνδρες και οι γυναίκες χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές για να αποφύγουν την ενοχή τους σχετικά με την κατανάλωση ζώων. Χωρίς να κάνουν γενικεύσεις σχετικά με το φύλο, οι ερευνητές επισημαίνουν τα εξής, τα οποία βασίζονται σε προηγούμενη έρευνα: "... οι άνδρες, ως ομάδα, τείνουν να υποστηρίζουν πεποιθήσεις κυριαρχίας και δικαιολογίες για την σφαγή των εκτρεφόμενων ζώων. Δηλαδή, είναι πιο πιθανό να συμφωνούν με δηλώσεις όπως π.χ. ότι «οι άνθρωποι βρίσκονται στην κορυφή της τροφικής αλυσίδας και προορίζονται να τρώνε ζώα». Εν τω μεταξύ, οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες να συμμετέχουν σε λιγότερο απροκάλυπτες στρατηγικές για να μειώσουν τη γνωστική ασυμφωνία, σημειώνει η ομάδα, όπως η αποφυγή σκέψεων για τα δεινά των ζώων που προέρχονται από την κατανάλωση κρέατος. "Αυτές οι έμμεσες στρατηγικές είναι χρήσιμες, αλλά είναι πιο εύθραυστες. Όταν έρχονται αντιμέτωπες με την πραγματικότητα της σφαγής των ζώων, μπορεί να είναι πιο δύσκολο για τις γυναίκες να αποφύγουν το γεγονός ότι συμπαθούν τα ζώα που βρίσκονται στο πιάτο τους ».

Σε ένα άρθρο ο Piazza εξηγεί ότι αυτές οι μικτές προσεγγίσεις καθώς και η συγκινησιακή «συντονισμένη» προσοχή των γυναικών στα χαρακτηριστικά του μωρού, οδήγησαν την ομάδα να αναρωτηθεί αν οι γυναίκες θα μπορούσαν να χάσουν ιδιαίτερα την όρεξή τους για το κρέας όταν αυτό προέρχεται από ένα μωρό ζώο. "Μπορεί οι γυναίκες να έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι σε ένα γουρουνάκι από ό,τι σε ένα μεγαλύτερο χοίρο;" σημειώνει ο Piaaza. "Και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει τις γυναίκες να απορρίψουν το κρέας, ακόμα και όταν το τελικό προϊόν μοιάζει το ίδιο και στις δύο περιπτώσεις των ζώων; Αναρωτηθήκαμε το ίδιο και για τους άνδρες, αλλά δεν περίμενε κανείς να αυξηθεί η όρεξή τους για το κρέας λόγω της πιο θετικής σχέσης τους με το κρέας " .

Αν ρίξει μια ματιά κανείς σε οποιοδήποτε φυλλάδιο για την προστασία και την καλή διαβίωση των ζώων, θα βρει σίγουρα φωτογραφίες χαριτωμένων μωρών ζώων.  

"Το αίσθημα τρυφερότητας προς ένα μωρό ζώο φαίνεται να αποτελεί ένα «όπλο» ενάντια στην όρεξη για κατανάλωση κρέατος σε πολλούς ανθρώπους, ειδικά στις γυναίκες", ανακαλύπτουν οι ερευνητές.

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Anthrozoös, , περιελάμβανε τρεις κύκλους έρευνας.  Οι επιστήμονες παρουσίασαν σε 781 αμερικανούς άντρες και γυναίκες ένα πιάτο με κρέας συνοδευόμενο από μια φωτογραφία ενός μωρού ζώου ή του ενήλικου ομολόγου του. Τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν τα συναισθήματα τρυφερότητας τους για το ζώο στη φωτογραφία καθώς και το πόσο ορεκτικό τους φαινόταν το πιάτο αυτό το οποίο και βαθμολόγησαν σε μια κλίμακα από το 0 έως το 100. Όταν συνοδευόταν από μια φωτογραφία μωρού ζώου, οι γυναίκες βαθμολόγησαν το πιάτο κατά μέσο όρο ως 14 βαθμούς λιγότερο ορεκτικό. Η βαθμολογία των ανδρών μειώθηκε μόνο κατά τέσσερεις βαθμούς κατά μέσο όρο.

Είναι ενδιαφέρον ότι οι διαφορές αυτές παρατηρήθηκαν παρόλο που οι ερευνητές είχαν προηγουμένως διαπιστώσει ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες αξιολόγησαν τα μωρά ζώων όπως κοτόπουλα, χοιρίδια, μοσχάρια ή αρνιά ως αντάξια ηθικής ανησυχίας. "Οι άνδρες φάνηκαν ότι ξεχωρίζουν καλύτερα τις εκτιμήσεις τους για τα μωρά ζώα από την όρεξή τους για κρέας", σχολιάζει ο Piazza. "Τα ευρήματά μας μπορεί να αντικατοπτρίζουν τη μεγαλύτερη συναισθηματική εξάρτηση των γυναικών απέναντι στα μωρά και, κατά συνέπεια, την τάση τους να συμπάσχουν περισσότερο με τα μωρά ζώα".

Ενώ οι συγγραφείς σημειώνουν ότι η μελέτη δεν ακολούθησε τους συμμετέχοντες και μετά το πέρας της για να διαπιστώσουν εάν μείωσαν την κατανάλωση κρέατος, είναι ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι στις ΗΠΑ, τουλάχιστον, φαίνεται ότι οι γυναίκες τρώνε λιγότερο κρέας από ό,τι οι άνδρες . Μια μελέτη του 2014 διαπίστωσε ότι στις Η.Π.Α. το 74% των χορτοφάγων και των vegans είναι γυναίκες - και το 69% των πρώην χορτοφάγων και των vegans είναι επίσης γυναίκες. "Αυτό που δείχνει η έρευνά μας είναι ότι οι τα συναισθήματα φροντίδας που είναι τόσο σημαντικά για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα μέλη του δικού μας είδους", καταλήγουν οι συντάκτες, "μπορεί να είναι ωφέλιμο ώστε να ξανασκεφτούν οι άνθρωποι τη σχέση τους με το κρέας. Κάτι που φαίνεται να ισχύει ειδικά για τις γυναίκες ".

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: