Καμελίνα, το φυτικό έλαιο για γερή καρδιά που ίσως να μην γνωρίζετε

Κάποιοι προτιμούν το ηλιέλαιο, άλλοι πειραματίζονται με το φυστικέλαιο και οι περισσότεροι από εμάς αναγνωρίζουμε ως superfood και επιλέγουμε να καταναλώνουμε το αγαπημένο μας ελαιόλαδο. Νέες έρευνες δείχνουν ότι πρέπει να προσθέσουμε και ένα άλλο λάδι στην κουζίνα μας που ίσως δεν έχουμε ξανακούσει, το λάδι από καμελίνα. 

Τρίτη, 17 Μαρτίου 2020

Η καμελίνα (γνωστή στα Αγγλικά ως Gold of Pleasure) είναι ένα είδος λιναριού που ευδοκιμεί στην Νοτιανατολική Ευρώπη και τη Νοτιοδυτική Ασία. Πρόκειται για ένα πολύ μικρό ελαιώδη σπόρο, ο οποίος στην αρχαιότητα χρησιμοποιήθηκε από τους Ρωμαίους ως καύσιμη ύλη για τα λυχνάρια. Πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Molecular Nutrition & Food Research, διερεύνησε πώς το λάδι από το φυτό καμελίνα που είναι εγγενές στη Φινλανδία και σε ολόκληρη την Ευρώπη, επηρεάζει την καρδιαγγειακή υγεία προδιαβητικών ανδρών και γυναικών. Το προειδοποιητικό σημάδι του προδιαβήτη (και του διαβήτη τύπου 2) είναι η αντίσταση στην ινσουλίνη, η οποία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία της καρδιάς και συνδέεται με υψηλά επίπεδα συνολικής και LDL (κακής) χοληστερόλης.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας καθόρισαν την διατροφική κατανάλωση είτε λιπαρών ψαριών (όπως σολομό ή σκουμπρί), είτε άπαχων ψαριών έως τέσσερις φορές την εβδομάδα ή την καθημερινή πρόσληψη 30 ml ελαίου καμελίνας για ένα διάστημα δώδεκα εβδομάδων σε 79 συμμετέχοντες. Ενώ τα λιπαρά ψάρια περιέχουν ως γνωστόν, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα EPA και DHA, τα οποία προστατεύουν την καρδιά εμποδίζοντας την συσσώρευση πλακών στις αρτηρίες, ελάχιστες έρευνες έχουν διερευνήσει πώς επιδρά στην καρδιά το ΑLA (άλφα-λινολενικό οξύ), ο άλλος τύπος ωμέγα λιπαρών, πλούσια πηγή του οποίου είναι το έλαιο της καμελίνας. Παραδοσιακά, τα EPA και DHA θεωρούνται τα "πιο ενεργά" είδη ωμέγα-3, και παρόλο που κάποια ALA μετατρέπονται στο σώμα σε EPA και DHA, παραμένουν μια μικρή ποσότητα, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Τα ευρήματα της μελέτης είναι πραγματικά εκπληκτικά: το λάδι καμελίνας είχε θετική επίδραση στα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, αλλά δεν παρατηρήθηκαν παρόμοια αποτελέσματα από τα λιπαρά ή άπαχα ψάρια. "Δεν έχει αποδειχθεί ότι τα ιχθυέλαια ή τα ψάρια μειώνουν τη χοληστερόλη, εξήγησε η Ursula Schwab, συγγραφέας της μελέτης και καθηγήτρια διατροφικής θεραπείας στο Institute of Public Health and Clinical Nutrition School του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας. «Αντίθετα, τα συμπληρώματα ιχθυελαίου μπορεί να έχουν μια αυξανόμενη επίδραση στη συγκέντρωση της LDL [χαμηλής] χοληστερόλης" προσθέτει. Δηλαδή, ενώ τα λιπαρά ψάρια μπορούν να βοηθήσουν να μειωθούν τα τριγλυκερίδια, ένας άλλος τύπος λίπους στο αίμα, δεν μειώνουν πραγματικά τα επίπεδα χοληστερόλης. Ωστόσο, το έλαιο καμελίνας μπορεί, καθώς τα ALA που περιέχει είναι πιθανόν υπεύθυνα για τα περισσότερα από τα οφέλη της μείωσης της χοληστερόλης. Το 94% των λιπαρών οξέων στο συγκεκριμένο έλαιο είναι ακόρεστα και 38% από αυτά είναι ALAs.

Επιπλέον, το λάδι καμελίνας είναι πλούσιο σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά, ενώσεις που μπορεί να καταστείλουν τις βιολογικές αντιδράσεις που οδηγούν σε φλεγμονή στο σώμα. Είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε βιταμίνη Ε. Ενώ η τρέχουσα μελέτη δεν διαπίστωσε ότι το έλαιο της καμελίνας μείωσε τους δείκτες χαμηλής φλεγμονής, προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι η βιταμίνη Ε έχει αντιφλεγμονώδη δράση στο καρδιαγγειακό σύστημα . Ένα άλλο πλεονέκτημα της βιταμίνης Ε είναι ότι καθιστά την καμελίνα πιο σταθερή από ό,τι πολλά από τα ελαιούχα αντίστοιχά της, σύμφωνα με τους επιστήμονες τροφίμων. Με άλλα λόγια, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μαγείρεμα σε υψηλή θερμοκρασία (μέχρι 247 βαθμούς) χωρίς να υποβαθμιστούν τα θρεπτικά συστατικά του. Το ελαιόλαδο, από την άλλη διασπάται στους 177-205 βαθμούς, ανάλογα με τον τύπο.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: