Ξηροί καρποί, η θρεπτική υπερδύναμη

Από τον προϊστορικό άνθρωπο και τους αρχαίους προγόνους μας, μέχρι τους σημερινούς καταναλωτές, οι ξηροί καρποί υπήρξαν μια αξιόπιστη και σημαντική πηγή ενεργειακής τροφής σε όλη την ιστορική τους διαδρομή. Παρέχουν γενναιόδωρες ποσότητες θερμίδων, λίπη, σύνθετους υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, ανόργανα άλατα και φυτικές ίνες. Πέρα από την μεγάλη διατροφική τους αξία, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι έχει αποδειχθεί ότι προστατεύουν από διάφορες ασθένειες.

Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2017

Μια πρόσφατη αρχαιολογική ανασκαφή στο Ισραήλ έφερε στο φως υπολείμματα επτά ειδών κελυφωτών καρπών και μια ποικιλία  από πρωτόγονους καρυοθραύστες που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι χρονολογούνται 780.000 χρόνια πριν.  Μια άλλη ανασκαφή στο Ιράκ είχε αποκαλύψει στοιχεία  κατανάλωσης ξηρών καρπών που χρονολογούνται από το 50.000 π.Χ. και στο Τέξας, τσόφλια από πεκάν ανακαλύφθηκαν κοντά σε ανθρώπινα αντικείμενα που πιστεύεται ότι χρονολογούνται από το 6.000 π.Χ.  Οι ξηροί καρποί είναι από επιστημονικής και βοτανικής πλευράς φρούτα. Ωστόσο, αντίθετα από τα περισσότερα είδη φρούτων, δεν είναι γλυκά και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος. Οι πιο συνήθεις ξηροί καρποί είναι τα αμύγδαλα, τα Βραζιλιάνικα φυστίκια, τα κάσιους, τα φουντούκια, τα καρύδια, τα πεκάν, το κουκουνάρι και τα φιστίκια Αιγίνης.

Οι κυριότεροι λόγοι που τους καθιστούν μέρος μιας  υγιεινής διατροφής είναι:

Βοηθούν στην απώλεια βάρους

Σε αντίθεση με ό, τι πιστεύεται, οι ξηροί καρποί μπορούν να συμβάλλουν στη διατροφική διαχείριση του βάρους. Στην πραγματικότητα, 30 γρ. καρύδια περιέχουν 2.5 γρ. ωμέγα-3 λιπαρών, 4 γρ.  πρωτεϊνών και 2γρ.  φυτικών ινών που βοηθούν στο αίσθημα κορεσμού. 

Προλαμβάνουν τις καρδιακές παθήσεις

Τα καρύδια περιέχουν το υψηλότερο ποσοστό αντιοξειδωτικών καθώς και πολλά ωμέγα-3 λιπαρά, καθιστώντας τα εξαιρετικά αποτελεσματικά στην καταστροφή των ελεύθερων ριζών, τη μείωση της κακής χοληστερόλης και,  κατά συνέπεια, στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων. 

Προστατεύουν από το διαβήτη

Σύμφωνα με μια μελέτη, οι γυναίκες που κατανάλωναν 28 γρ. καρύδια δύο φορές την εβδομάδα είχαν 24% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Nutrition, και παρόλο που διεξήχθη σε γυναίκες, οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα οφέλη θα είναι παρόμοια και για τους άνδρες.

Προφυλάσσουν από την άνοια

Λόγω της βιταμίνης Ε και των φλαβονοειδών που βοηθούν στην καταστροφή των επιβλαβών χημικών ουσιών τα οποία προκαλούν άνοια. 

Προσφέρουν μακροζωϊα

Σύμφωνα με ερευνητές, τρώγοντας μια χούφτα ξηρών καρπών 3 φορές την εβδομάδα, μειώνεται ο κίνδυνος θανάτους από καρκίνο κατά 40% και από καρδιαγγειακή νόσο κατά τουλάχιστον 55%.

Μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού

Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Marshall διαπίστωσαν ότι 60 γρ.καρύδια ημερησίως μείωσαν την ανάπτυξη των όγκων του καρκίνου του μαστού σε ποντίκια. Επιπλέον, ο αριθμός των όγκων και τα μεγέθη τους ήταν σημαντικά μικρότερα.

Καταπολεμούν το στρες 

Καθώς είναι πλούσια πηγή φυτινών ινών, αντιοξειδωτικών και ακόρεστων λιπαρών που έχουν έντονες αντιστρεσογόνες ιδιότητες.

Βελτιώνουν την ποιότητα, τη ζωτικότητα, την κινητικότητα και τη μορφολογία των σπερματοζωαρίων

Προσφέρουν λάμψη στο δέρμα και τα μαλλιά

Πλούσια σε Β-βιταμίνες και αντιοξειδωτικά  προλαμβάνουν τις ρυτίδες και τα σημάδια του δέρματος, ενισχύουν την τρίχα και μειώνουν την τριχόπτωση.

Παρ 'όλα τα οφέλη για την υγεία, οι ξηροί καρποί – έστω και σε ελάχιστη ποσότητα- προκαλούν συχνά σοβαρές αλλεργίες και θα πρέπει ακόμη και η παραμικρή αντίδραση να διερευνάται από αλλεργιολόγο.

Όροι: 
  • ΦΛΑΒΟΝΟΕΙΔΗ
Γλωσσαρι
Κατηγοριες: