Υγιή βακτήρια στο γιαούρτι μπορεί να μειώσουν τα συμπτώματα του λύκου

Τα καλά βακτήρια του εντέρου από την κατανάλωση γιαουρτιού μπορεί να έχουν την ικανότητα να μειώσουν τη φλεγμονή των νεφρών σε ασθενείς με συστηματικό ερυθηματώδη λύκο, εάν οι επιστήμονες καταφέρουν να μεταφράσουν τα αποτελέσματα μιας μελέτης σε ποντίκια και στους ανθρώπους.

Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου 2022

Ο λύκος είναι μια αυτοάνοση ασθένεια που μπορεί να προκαλέσει χρόνια κόπωση, πόνο στις αρθρώσεις, εξάνθημα, πυρετό, νεφρική ανεπάρκεια, ακόμη και θάνατο. Επηρεάζει αρκετά εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η νεφρίτιδα αναπτύσσεται συνήθως μέσα στα πρώτα πέντε χρόνια μετά την έναρξη των συμπτωμάτων του λύκου και το 40% των ασθενών όπως και τα 2/3 των παιδιών με τη νόσο, θα αναπτύξουν επιπλοκές στα νεφρά.

Ποντίκια με λύκο που έτρωγαν βακτήρια γαλακτοβάκιλλων είχαν ισχυρότερες αντιφλεγμονώδεις ανοσολογικές αντιδράσεις και λιγότερη νεφρική νόσο από τα ποντίκια ελέγχου, σύμφωνα με ερευνητές του Κτηνιατρικού Κέντρου στη Virginia του Maryland. Είναι ενδιαφέρον ότι η μελέτη έδειξε ότι τα βακτηρίδια βοηθούσαν μόνο τα θηλυκά ποντίκια ή τα αρσενικά που είχαν ευνουχιστεί, μάλλον γιατί οι αρσενικές ορμόνες μπορεί να εμποδίσουν τη λειτουργία των βακτηρίων. Κατά κάποιο τρόπο, αυτό το εύρημα μπορεί να σχετίζεται ακόμη περισσότερο με το λύκο, επειδή η νόσος επηρεάζει κυρίως τις γυναίκες. Η μελέτη, δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Microbiome

"Πιστεύουμε ότι η τεστοστερόνη καταστέλλει την επίδραση των υγιεινών βακτηρίων", δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο Xin Luo, βοηθός καθηγητής ανοσολογίας και κύριος συγγραφέας της μελέτης και πρόσθεσε ότι: "Πριν από τη μελέτη μας, άλλοι ερευνητές δεν είχαν εξετάσει ποτέ πριν τις αρσενικές ορμόνες που καταστέλλουν το προβιοτικό αποτέλεσμα". Τα μέλη της ομάδας έκαναν την πρώτη τους αναφορά για τη σημασία των βακτηριδίων των γαλακτοβακίλλων λίγα χρόνια πριν, όταν διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που ήταν επιρρεπή στην ανάπτυξη λύκου, είχαν λιγότερα από αυτά τα μικρόβια σε σύγκριση με τα κανονικά ποντίκια. Και όταν σε ποντίκια με λύκο μεταμοσχεύθηκε τμήμα εντέρων από υγιή ποντίκια, τα συμπτώματά τους βελτιώθηκαν. "Στο έγγραφο του 2014, διαπιστώσαμε ότι τα ποντίκια με λύκο είχαν μειωμένες ποσότητες γαλακτοβάκιλλων, γεγονός που οδήγησε στην υπόθεση ότι η προσθήκη αυτού του βακτηριδίου θα μπορούσε να βελτιώσει τα συμπτώματα της νόσου", ανέφερε ο Luo. Για να επιβεβαιώσουν ότι ήταν πραγματικά τα βακτηρίδια που είχαν βελτιώσει τα συμπτώματα, οι ερευνητές έδωσαν σε νεαρά ποντίκια αντιβιοτικά για δύο ημέρες, και στη συνέχεια πέντε διαφορετικά στελέχη λακτοβακίλλων. Τα βακτήρια μείωσαν τα επίπεδα των αυτοαντισωμάτων που σχετίζονται με το λύκο και βελτίωσαν τη νεφρική νόσο των ποντικών, σε σύγκριση με τους ποντικούς στους οποίους δεν χορηγήθηκαν οι λακτοβάκιλλοι.

Περαιτέρω δοκιμές έδειξαν ότι τα βακτήρια μείωσαν τη Διαπερατότητα του Εντέρου, μια κατάσταση που οδηγεί σε εισροή βακτηριακών συστατικών στην κυκλοφορία του αίματος. Η ομάδα διαπίστωσε επίσης ότι τα βακτήρια πυροδότησαν αντιφλεγμονώδεις ανοσολογικές αντιδράσεις, μειώνοντας τον προ-φλεγμονώδη παράγοντα IL-6 ενώ αύξησαν τα επίπεδα του αντιφλεγμονώδους παράγοντα IL-10. Είναι σημαντικό ότι τα βακτήρια επίσης μείωσαν τα επίπεδα ενός αντισώματος που συνδέεται με τη φλεγμονή των νεφρών στον λύκο. Οι ερευνητές παρατήρησαν επίσης ότι οι ποντικοί που έλαβαν γαλακτοβακίλλους είχαν περισσότερα ρυθμιστικά Τ-κύτταρα και λιγότερα φλεγμονώδη στα νεφρά τους. Τέλος, τα ποντίκια που έλαβαν θεραπεία ζούσαν περισσότερο.

Ενώ τα ευρήματα ήταν πιο θετικά όταν χορηγούνταν οι γαλακτοβάκιλλοι στα ποντίκια προτού αναπτυχθούν τα σημάδια του λύκου, τα βακτήρια παρόλα αυτά μείωσαν τα συμπτώματα του λύκου και σε ποντίκια που είχαν ήδη αναπτύξει την ασθένεια. Αν και αυτό το εύρημα δεν ήταν στατιστικά σημαντικό, έδειξε ότι ο λακτοβάκιλλος έχει τη δυνατότητα να επιβραδύνει την εξέλιξη. Και οι ερευνητές υπογράμμισαν ότι τα βακτηρίδια γαλακτοβακίλλων στο γιαούρτι ή τα συμπληρώματα είναι ασφαλή. "Εάν μια γυναίκα ασθενής με λύκο έχει φλεγμονή των νεφρών, δεν θα ήταν καθόλου κακή ιδέα να προσθέσει το γιαούρτι ή ένα άλλο προβιοτικό συμπλήρωμα στη διατροφή της", δήλωσε ο Luo.

Πηγή: medicalnewstoday.com