Βιταμίνη Β12 για την μνήμη και το νευρικό σύστημα

Η βιταμίνη Β12 είναι μια βασική πρωτεΐνη, που παίζει σημαντικό ρόλο στον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη διατήρηση υγιούς του νευρικού συστήματος, για την παραγωγή του DNA και για τη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Η ανεπάρκειά της οδηγεί σε αναιμία,  μυϊκή αδυναμία, κόπωση, τρέμουλο, υπόταση, κατάθλιψη και κακή μνήμη.

Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2017

Η βιταμίνη B12 ή αλλιώς κυανοκοβαλαμίνη, ανήκει στην ομάδα των 8 υδατοδιαλυτών βιταμινών Β. Αποτελεί, λόγω δομής, την μεγαλύτερη σε μέγεθος και την πιο σύνθετη από όλες τις βιταμίνες και την μοναδική που περιέχει κοβάλτιο που της δίνει και το χημικό της όνομα.

Είναι γνωστή ως βιταμίνη της ενέργειας, γιατί βοηθά στη σύνθεση του DNA, στην παραγωγή των κυττάρων του αίματος και στο σχηματισμό των νευρικών μεμβρανών και συντελεί στην καλή ψυχολογική λειτουργία. Χωρίς αυτή τη βιταμίνη ο μεταβολισμός μας δεν λειτουργεί κανονικά. Είναι αναγκαία για την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος που μαζί με την αιμοσφαιρίνη μεταφέρουν το οξυγόνο σε όλο τον οργανισμό. Συμμετέχει στον μεταβολισμό των λιπών και υδατανθράκων για παραγωγή ενέργειας,στην αναγέννηση του φυλλικού οξέος ενώ δρα και ως συνένζυμο στον βιοχημικό μεταβολισμό των κυττάρων των νευρικών ιστών, του μυελού των οστών και του γαστρεντερικού σωλήνα. Η βιταμίνη Β12 είναι ευεργετική για υγιές ανοσοποιητικό και συμβάλλει στη μείωση της κούρασης και κόπωσης. Βοηθά στην διατήρηση ενός υγιούς πεπτικού συστήματος. Προστατεύει από καρδιακές παθήσεις με τον περιορισμό και τη βελτίωση των ανθυγιεινών επιπέδων χοληστερόλης, από εγκεφαλικά επεισόδια και από την υψηλή αρτηριακή πίεση. Μελέτες υποστηρίζουν πως συμβάλλει στην υγιή γήρανση καθώς και τη διατήρηση της καλής λειτουργίας της μνήμης.

Συμπτώματα που υποδεικνύουν ότι τα επίπεδα Β12 στον οργανισμό σας είναι χαμηλά είναι κυρίως η υπερβολική κούραση τις απογευματινές ώρες , μυϊκή αδυναμία, μούδιασμα και κράμπες, αδύναμη μνήμη, χλωμό δέρμα, αλλαγές στο χρώμα και την υφή της γλώσσας, πεσμένη διάθεση, αλλοιώσεις στην όραση.

Όπως όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, έτσι και η Β12 είναι υδατοδιαλυτή, αλλά ο οργανισμός αποθηκεύει τις έξτρα ποσότητές της στο ήπαρ και σε άλλους ιστούς. Θεωρείται ασφαλής ακόμη και σε υψηλή δόση γι’ αυτό και δεν έχουν ορίσει ανώτατο ανεκτό όριο αλλά συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις της βιταμίνης που είναι:  2,4 μικρογραμμάρια την ημέρα για τα άτομα ηλικίας 14 ετών και άνω, 2,6 μικρογραμμάρια ημερησίως για τις εγκύους και 2,8 μικρογραμμάρια για τις γυναίκες που θηλάζουν τα μωρά τους.

Στη φυσική της μορφή, η βιταμίνη Β12 υπάρχει σε σημαντικές συγκεντρώσεις μόνο στα ζωικής προελεύσεως τρόφιμα, κυρίως στο συκώτι (83 μικρογραμμάρια ανά μερίδα των 100 γραμμαρίων). Καλές διατροφικές πηγές της είναι επίσης τα άλλα κόκκινα κρέατα, η γαλοπούλα, τα ψάρια και τα οστρακόδερμα. Μικρότερες ποσότητες διαθέτουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά και το κοτόπουλο. Οι καλές φυτικές πηγές της βιταμίνης Β12 είναι ελάχιστες, μάλιστα η βιταμίνη απορροφάται δύσκολα από αυτές. Οι περισσότεροι αυστηρά χορτοφάγοι και τα νήπια που θηλάζουν πρέπει να καταναλώνουν συμπληρώματα ή εμπλουτισμένα δημητριακά.

Όροι: 
Κατηγοριες: