Επιδιορθώστε τις βλάβες του DNA και μειώστε το οξειδωτικό stress με λίγο παραπάνω ψευδάργυρο στη διατροφή σας

Ο ψευδάργυρος είναι ένα βασικό ιχνοστοιχείο που υποστηρίζει την ανάπτυξη του ανθρώπινου οργανισμού  καθώς βοηθά να διατηρηθεί υγιές το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Νέα έρευνα δείχνει ότι ακόμη και μια μικρή αύξηση στην ημερήσια πρόσληψη ψευδαργύρου, μπορεί να βοηθήσει το σώμα να προστατεύσει το DNA του.

Δευτέρα, 3 Δεκεμβρίου 2018

Ο ψευδάργυρος είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρώπινη ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, της παιδικής ηλικίας και της εφηβείας. Εμπλέκεται σε πολλές πτυχές του κυτταρικού μεταβολισμού και της κυτταρικής διαίρεσης. Παίζει επίσης ρόλο στη σύνθεση του DNA, των πρωτεϊνών και βοηθά το σώμα μας να θεραπεύσει τις πληγές του. Ο ψευδάργυρος μπορεί να περιορίσει τις φλεγμονές και το οξειδωτικό στρες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να προστατεύσει από καρδιαγγειακές παθήσεις και κάποιες μορφές καρκίνου. Με το χρόνο, το DNA μας φθείρεται, αλλά το ανθρώπινο σώμα έχει την ικανότητα να το αναγεννήσει μέχρι τη βαθειά ενηλικίωσή του. Ωστόσο, ο ανεπαρκής ψευδάργυρος θέτει σε κίνδυνο την ικανότητα του σώματος να επιδιορθώνει τις καθημερινές φθορές του DNA.

Νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition έδειξε ότι μια επιπλέον πρόσληψη μόλις 4 mg ψευδάργυρου την ημέρα μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στην κυτταρική υγεία και να βοηθήσει το ανθρώπινο σώμα να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις. Οι ερευνητές από το UCSF Benioff Children's Hospital του Oakland Research Institute (CHORI), στην Καλιφόρνια, αποφάσισαν να προσδιορίσουν την επίδραση μιας μικρής αύξησης του διαιτητικού ψευδαργύρου στις μεταβολικές λειτουργίες του σώματος. Η ομάδα εξέτασε την επίδραση μιας αύξησης σε ψευδάργυρο ισοδύναμης με εκείνη που προσφέρουν οι βιο-εμπλουτισμένες καλλιέργειες στη διατροφή των πληθυσμών που παρουσιάζουν ανεπάρκειες σε θρεπτικά συστατικά. Οι επιστήμονες εξηγούν ότι ενώ ο εμπλουτισμός των τροφίμων αυξάνει ελαφρώς την περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο των σιτηρών, όπως  το σιτάρι και το ρύζι, λίγες μελέτες έχουν δείξει θετική επίδραση στους λειτουργικούς δείκτες των επιπέδων ψευδαργύρου στο ανθρώπινο σώμα.

Οι ερευνητές σχεδίασαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη μελέτη 6 εβδομάδων, στην οποία 18 άντρες κατανάλωναν μια δίαιτα χαμηλή σε ψευδάργυρο που βασιζόταν στο ρύζι. Η διατροφή τους περιελάμβανε 6 χιλιοστόγραμμα ψευδάργυρου ημερησίως για 2 εβδομάδες και συνεχίστηκε με 10 χιλιοστόγραμμα για τις υπόλοιπες 4 εβδομάδες. Πριν και μετά τη δίαιτα, οι ερευνητές μέτρησαν τους δείκτες ομοιόστασης του ψευδαργύρου και άλλους μεταβολικούς δείκτες όπως η φθορά και οι φλεγμονές του DNA και το οξειδωτικό stress. Η μελέτη αποκάλυψε σημαντικές αλλαγές στους δείκτες ομοιόστασης και αύξηση των επιπέδων του συνολικού απορροφημένου ψευδαργύρου, ενώ οι συγκεντρώσεις πλάσματος ψευδαργύρου και το μέγεθος ανταλλαγής ψευδαργύρου παρέμειναν οι ίδιες. Τα ελαττωματικά τμήματα του DNA των λευκοκυττάρων μειώθηκαν επίσης με τον αυξημένο διαιτητικό ψευδάργυρο, γεγονός που υποδηλώνει ότι μια μέτρια αύξηση στον ψευδάργυρο μειώνει την καθημερινή "φθορά" του DNA.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που μια μικρή αύξηση στον διαιτητικό ψευδάργυρο έχει αποδειχθεί ότι μειώνει το οξειδωτικό στρες και τη βλάβη του DNA. Οι συγγραφείς της μελέτης θεωρούν ότι ο βιο-εμπλουτισμός θα μπορούσε να αποτελέσει μια αποτελεσματική και βιώσιμη λύση για τον υποσιτισμό και την έλλειψη ψευδαργύρου.