Cashews, ένας πραγματικά ασυνήθιστος ξηρός καρπός που δεν μπορείτε να αγοράσετε με το κέλυφος

Αν και ίσως να τα θεωρείτε ως άλλο ένα ξηρό καρπό, τα cashews είναι πραγματικά σπάνια και μοναδικά. Φυτρώνοντας σαν μια μικρή ουρά στο κάτω μέρος ενός περίεργου στην όψη φρούτου, στη φυσική τους κατάσταση είναι περίεργα αλλά και πολύ δηλητηριώδη.

Τετάρτη, 4 Ιουλίου 2018

Ένα φρούτο ή ένας ξηρός καρπός;

Τα cashews είναι εγγενή στη Βραζιλία, αλλά εξήχθησαν στην Ινδία και την Αφρική τη δεκαετία του 1550 από τους Πορτογάλους και τώρα θεωρούνται παραδοσιακό συστατικό στις κουζίνες των χωρών αυτών. Καλλιεργούνται σε όλο τον κόσμο, καθώς τα αειθαλή δέντρα που τα παράγουν μπορούν να αναπτυχθούν σε ποικίλα τροπικά κλίματα. Η νοστιμιά τους έχει φανατικούς οπαδούς στη Βραζιλία, όπου καταναλώνεται τόσο ο καρπός όσο και το "φρούτο", το οποίο κρέμεται πάνω από το καλυμμένο με το περίβλημά του cashew. Το κάθε «φρούτο» παράγει έναν και μοναδικό καρπό. Βάζουμε τη λέξη "φρούτο" σε εισαγωγικά επειδή οι πολύχρωμοι κόκκινοι ή κίτρινοι βολβοί πάνω από κάθε cashew (o αληθινός σπόρος του δέντρου) είναι βοτανολογικά γνωστοί ως βοηθητικοί καρποί ή ψευδοφρούτα. Δεν πρόκειται για πραγματικούς καρπούς και αυτό επειδή, σε αντίθεση με ένα μήλο ή ένα αχλάδι, δεν περιέχουν σπόρους. Επίσης, ονομάζονται συνήθως " cashew apples" στα αγγλικά και μπορούν να καταναλωθούν ωμοί ή να γίνουν μαρμελάδα ή χυμός. Τα ζουμερά αυτά ψευδοφρούτα έχουν γεύση που θυμίζει κάτι ανάμεσα σε μάνγκο και γκρέιπφρουτ και είναι απίθανο να τα βρείτε σε ένα σούπερ μάρκετ επειδή έχουν πολύ λεπτή φλούδα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πολύ δύσκολο να μεταφερθούν.

Η περίπλοκη διαδικασία εξαγωγής του πυρήνα του καρπού

Γύρω από το μέρος που τρώγεται βρίσκεται ένα διπλό κέλυφος που περιέχει τρία πράγματα τα οποία σίγουρα δεν θέλουμε να φάμε:

  • φαινολική ρητίνη, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εντομοκτόνο
  • ανακαρδικό οξύ, που ερεθίζει επικίνδυνα το δέρμα και
  • αλλεργιογόνο ουρουσιόλη, μια ουσία που σχετίζεται με το ανακαρδικό οξύ και βρίσκεται επίσης στον δηλητηριώδη κισσό

Όταν τα cashews ωριμάσουν, πέφτουν από το δέντρο στο έδαφος όπου συγκεντρώνονται και διαχωρίζονται από τα «φρούτα». Αφού στεγνώσουν, καθαρίζονται και αποθηκεύονται σε υγρό περιβάλλον για μερικές ώρες. Στη συνέχεια ψήνονται για να απομακρυνθούν οι επικίνδυνες ουσίες που προαναφέραμε. Μετά ψεκάζονται με νερό, ψύχονται και στεγνώνουν. Παρόλο που έχει εφευρεθεί μια μηχανή σε μια προσπάθεια αυτοματοποίησης της διαδικασίας αποκελύφωσης, αυτό το βήμα εξακολουθεί να πραγματοποιείται κυρίως με τα χέρια. Είναι προφανές λοιπόν, ότι όλη αυτή η περίπλοκη και επίπονη διαδικασία συλλογής του καρπού, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι το κάθε «φρούτο» δίνει μόνο έναν καρπό, αιτιολογεί και την υψηλή τιμή πώλησης του προϊόντος.

Τα cashews σχετίζονται με τον δηλητηριώδη κισσό, παρεμπιπτόντως. Μοιράζονται επίσης μια οικογενειακή σχέση με τα φιστίκια και τα μάνγκο, τα οποία επίσης περιέχουν ουρουσιόλη στο φλούδι τους ή στο εξωτερικό τους περίβλημα (όχι στο βρώσιμο μέρος). Μόλις ψηθούν ή θερμανθούν τα cashews με τον κατάλληλο τρόπο, οι τοξίνες καταστρέφονται. Έτσι, ακόμα κι αν αγοράζετε ωμά κάσιους έχουν θερμανθεί αρκετά ώστε να είναι ασφαλή.

Διατροφική αξία

Τα cashews είναι πολύ θρεπτικά και είναι πλούσια σε πρότεινες και βασικά μεταλλικά στοιχεία. Το νάτριο είναι επίσης παρόν σε πολύ μικρές ποσότητες. Περιέχουν βιταμίνη C, Β1 (θειαμίνη), Β2 (ριβοφλαβίνη), Β3 (νιασίνη), Β6, φολικό οξύ, βιταμίνες Ε και Κ. Είναι μια πηγή ελαϊκού οξέος και παρέχουν μια καλή ποσότητα μονοακόρεστου λίπους και χαμηλές ποσότητες πολυακόρεστων λιπών χωρίς επιβλαβή χοληστερόλη εάν καταναλωθούν κατάλληλα. Μια μερίδα 100 γρ. έχει 553 θερμίδες.

Οφέλη για την υγεία

Πρόληψη καρδιακών παθήσεων

Τα διαιτητικά λίπη που περιέχουν απορροφούν τις απαραίτητες λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, E και Κ, παράγοντας λιπαρά οξέα που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, της πήξης του αίματος αλλά και της καλής λειτουργίας της καρδιάς. Βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης εάν καταναλώνονται σε κατάλληλες ποσότητες, ακόμη και από διαβητικούς.

Υγιείς μύες και νεύρα

Ως καλή πηγή μαγνησίου, συμβάλλουν στην υγιή ανάπτυξη των οστών, των μυών, των ιστών και των οργάνων του σώματος. Το μαγνήσιο βοηθά στη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και τη λειτουργία των νεύρων και διατηρεί τα οστά γερά. Επίσης εμπλέκεται σε μεταβολικές λειτουργίες, επηρεάζει τη δραστηριότητα της ινσουλίνης και ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα του σώματος.

Μείωση του κινδύνου του διαβήτη

Η παρουσία πολύ μικρών ποσοτήτων σακχάρων και επιβλαβούς χοληστερόλης στα cashews τα καθιστά ασφαλή για διαβητικούς ασθενείς.

Προωθούν τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων

Τα cashews είναι πλούσια σε χαλκό, ο οποίος βοηθά στον μεταβολισμό του σιδήρου, στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων (RBC) και στη διατήρηση της υγείας των οστών και του ανοσοποιητικού συστήματος. Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για το νευρικό και σκελετικό σύστημα του σώματος.

Ενισχύουν τα οστά και την στοματική υγεία

Παρέχουν φωσφόρο, ο οποίος είναι απαραίτητος για την υγιή ανάπτυξη των δοντιών και των οστών. Ο φωσφόρος βοηθά επίσης στη σύνθεση των πρωτεϊνών, στην απορρόφηση υδατανθράκων και λιπών και στη διατήρηση της κυτταρικής υγείας.

Μειώνουν τον κίνδυνο αναιμίας

Τα cashews είναι μια πηγή διατροφικού σιδήρου που είναι ζωτικής σημασίας για τη μεταφορά οξυγόνου στο σώμα, βοηθά στη λειτουργία των ενζύμων και του ανοσοποιητικού συστήματος και την αποφυγή αναιμίας.

Αποτρέπουν τη δημιουργία χολόλιθων

Οι χολόλιθοι συνήθως αποτελούνται από χοληστερόλη, η οποία συσσωρεύεται στη χοληδόχο κύστη και η κατανάλωση cashews μειώνει τον κίνδυνο σχηματισμού τους.

Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

Περιέχουν ψευδάργυρο, ο οποίος παίζει ζωτικό ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος από τις μικροβιακές λοιμώξεις, τη σύνθεση πρωτεϊνών και την επούλωση τραυμάτων. Είναι εξαιρετικά σημαντικός κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για τη σωστή ανάπτυξη του μωρού.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: