Το παρθένο ελαιόλαδο "εχθρός" του Αλτσχάιμερ

Είναι γνωστό πως η μεσογειακή διατροφή συνδέεται με πολυάριθμα οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της χαμηλότερης επίπτωσης της άνοιας. Τώρα, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει ένα ειδικό συστατικό που προστατεύει από τη γνωστική παρακμή, το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Σε μια νέα μελέτη, οι ερευνητές δείχνουν ότι η κατανάλωση εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου προστατεύει τη μνήμη περισσότερο από κάθε άλλη τροφή.

Τετάρτη, 3 Αυγούστου 2022

Συγκεκριμένα οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής Lewis Katz στο Temple University εντόπισαν το συστατικό αυτό στο παρθένο ελαιόλαδο σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε online στις 21 Ιουνίου στα Annals of Clinical and Translational Neurology. Η κατανάλωση λοιπόν εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου προστατεύει τη μνήμη και την ικανότητα εκμάθησης ενώ παράλληλα μειώνει δραστικά τον σχηματισμό πλακών αμυλοειδούς-βήτα και νευροϊνωδών στον εγκέφαλο, στοιχεία που αποτελούν κλασικούς δείκτες της νόσου του Alzheimer.

Η ερευνητική ομάδα προσδιόρισε επίσης τους μηχανισμούς στους οποίους βασίζονται οι προστατευτικές επιπτώσεις του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου: "Βρήκαμε ότι το ελαιόλαδο μειώνει την εγκεφαλική φλεγμονή αλλά κυρίως ενεργοποιεί μια διαδικασία γνωστή ως αυτοφαγία", εξήγησε ο ανώτερος ερευνητής Domenico Praticò,  Καθηγητής στα Τμήματα Φαρμακολογίας και Μικροβιολογίας και στο Κέντρο Μεταγραφικής Ιατρικής στο LKSOM. Η αυτοφαγία είναι η διαδικασία με την οποία τα κύτταρα διασπώνται και καθαρίζουν τα ενδοκυτταρικά θραύσματα και τις τοξίνες.

"Τα κύτταρα του εγκεφάλου σε ποντίκια που έτρωγαν τροφή εμπλουτισμένη με εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο είχαν υψηλότερα επίπεδα αυτοφαγίας και μειωμένα επίπεδα αμυλοειδών πλακών και φωσφορυλιωμένων tau", δήλωσε ο Dr. Praticò. Η τελευταία ουσία, φωσφορυλιωμένη tau, είναι υπεύθυνη για τα νευροϊνιδιακά πλέγματα, τα οποία είναι ύποπτα ότι συμβάλλουν στη δυσλειτουργία των νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο που είναι υπεύθυνη για το Alzheimer.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η ευρεία χρήση εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου στη διατροφή των ανθρώπων που ζουν στις περιοχές της Μεσογείου, είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για τα πολλά οφέλη για την υγεία που συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή. "Το σκεπτικό είναι ότι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι καλύτερο από τα φρούτα και τα λαχανικά μόνο του και ως μονοακόρεστο φυτικό λίπος είναι πιο υγιεινό από τα κορεσμένα ζωικά λίπη", σύμφωνα με τον Dr. Praticò.

Προκειμένου μάλιστα να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου και άνοιας, ο Dr. Praticò και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν ποντίκια που έπασχαν από Alzheimer. Τα τρωκτικά είχαν αναπτύξει τρία βασικά χαρακτηριστικά της νόσου: εξασθένηση της μνήμης, αμυλοειδείς πληγές και νευροϊνιδιακά πεπτικά. Αρχικά λοιπόν χώρισαν τα ποντίκια σε δύο ομάδες. Η πρώτη έλαβε τροφή εμπλουτισμένη με παρθένο ελαιόλαδο και η δεύτερη με κανονική τροφή χωρίς παρθένο ελαιόλαδο. Το ελαιόλαδο εισήχθη στη διατροφή όταν τα ποντίκια ήταν έξι μηνών, πριν αρχίσουν να εμφανίζονται τα συμπτώματα της νόσου του Alzheimer. Με βάση τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε πως σε ηλικία εννέα και 12 μηνών, τα ποντίκια, που είχαν επί μήνες καταναλώσει ελαιόλαδο, είχαν πολύ καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τα υπόλοιπα. Η εξέταση των εγκεφαλικών ιστών που έγινε στη συνέχεια, αποκάλυψε σημαντικές διαφορές στην λειτουργία των νευρώνων. Οι συνάψεις, ήταν πολύ καλύτερα διατηρημένες στα πειραματόζωα που είχαν καταναλώσει ελαιόλαδο. Μάλιστα ο εγκέφαλός τους εμφάνιζε πολύ μικρότερα επίπεδα πλακών β-αμυλοειδούς και θυσάνων.

Γιώργος Μουλάς